Elmotor fram – batteri bak?

Jag har sedan jag gjorde iordning Gulan 2.0 haft elmotorn kopplat till ett förbrukningsbatteri stående på durken. I samband med Blekinge-förberedelserna i Augusti valde jag att flytta bak förbrukningsbatteriet till akterstuven.

Jag drog nya kablar men hade ett problem jag inte löst – hur ska jag kunna ta loss motorn – jag behövde en snabbkoppling, en kontakt.

Motorn drar ganska mycket ström – 48A vid full gas så jag behövde en kontakt som kan hantera de strömstyrkorna. Efter lite efterforskningar kom jag fram till att kontakter för laddning sk. laddhandskar skulle lösa jobbet. Jag hittade lämpliga på Batteri-expressen i Upplands-Väsby. De har ett väldigt attraktivt pris så bor man som jag i Stockholm är det läge att köra dit, annars har de postorder också. Två laddhandskar á 49 kr st senare så var saken biff. Image

I just denna modell finns det ingen hona eller hane – de passar ihop så det är bara att köpa två stycken.Image

Nu kan jag låta båten bli vinterparkerad utan att motorn måste göra båten sällskap utomhus 🙂

Tajt Lajns

//Mange

Föregående artikelGrovstanäs invitational – resultaten
Nästa artikelFuran – the revenge… Not

2 KOMMENTARER

  1. Hej

    Hittade din blogg och hur du monterat laddhandskar till din elmotor. Jag dka göra exakt samma sak och undrar vilken tjocklek av kabel du använde från batteriet till fören?

    • Hej

      Jag tog i riktigt ordentligt. En kompis räknade ut att längden 5 m och 55A skulle ha 20-kvadrat så jag tror det var det jag köpte

Comments are closed.