Premiärtur för Gulan 2.0 och Värtan är trög (igen)

Så var det äntligen dax för premärturen med Gulan 2.0. Ny durk med större yta och nymonterade elmotor.

Allt var klart för premiären på Värtan. Dagen dock inte blev riktigt som vi tänkt oss…

Klockan var ställd på 4.30 för att komma iväg tidigt och få så mycket fisketid som möjligt. 15 minuter efter uppstigning började det regna. Strunt i det – vi ska fiska. Iväg till Viggbyholm för sjösättning. Efter lite mek (vi glömde fälla upp motorn vid sjösättning som resulterade i mindre grundstötning) låg båten vid bryggan, spöna var riggade och vi skulle sticka. Bara starta motorn samt funktionstesta elmotorn, och sen…

SUCK! Bensinmotorn fungerar inte! Den tänder inte. Startmotorn verkar gå för långsamt och motorn tänder inte. Kanske det ena batteriet är dåligt. Vi byter mot det vi ska använda till elmotorn och testar – samma historia. Svågern (som är lite el-kunnig) ber mig kolla spänningen när startmotorn går 8,8 volt = båda batterierna kassa! klockan är redan 6.15 – viktigfisketid rinner iväg. Efter akututryckning och införskaffande av nytt batteri på Shell ska det monteras. Polskon går sönder och ytterligare strul – vi får ta polskon vi skulle använda till elmotorn, men sen – SUCCÉ! Motorn startar och går som en klocka! Den har aldrig gått bättre – vårens motorvård har gett resultat!

Nu bara funktionstest elmotor och… INGENTING HÄNDER! Den funkade ju hemma – säkringen är hel – vad händer? Alla kablar gicks igenom – oförklarligt glapp åtgärdades och sen funkade allt. Nu var klockan 7.30 – 2 timmar efter vi räknat med att vi skulle vara ute.

Regnet slutade – blåst SV 8-9 m/s – bra förhållanden med andra ord. Tyvärr ingen action alls – när vi åkte in kl. 12 hade vi bara haft ett hugg som tappats pga dålig uppmärksamhet och slacklina. Hur var det då (förutom att vi inte fick ngn fisk)?

Elmotorn fungerade som en dröm – vi kunde få perfekta drifter längs vassar med perfekt kastavstånd och hastighet hela tiden. Det var lätt att korrigera för vind och lätt att styra både med fotpedalen och armbandet. Det krävde 30 min tillvänjning och sen satt det.

Mindre förbättring kan vara att markera vilken del av motorn som är framåt. Motorn har bara framåtdrift men kan vridas 360 grader så att backa innebär vrida motorn 180 grader mot färdriktningen. Lätt att tappa bort sig efter ett tag när motorn ser i princip likadan ut “framåt” och “bakåt”. Ska sätta en pil ovanpå kåpan för att markera driftriktningen.

Bristen på fisk beror inte på att vi inte fiskade av vattnet effektivt – effektiviteten ökade m 150 %. Bra drifter och fokus på fisket – ej på korrigering båt, ankring eller dåliga kastvinklar – en klar förbättring.

Dessutom verkade framdriften göra båten mer stabil – vågorna påverkade båten mindre

Durken? Fantastisk – Många fördelar:

1. Bättre durkyta – alla prylar fick plats

2. Tystare

3. Man stod plant = lättare att hålla balansen i vågor

4. Bättre höjd att kasta från. Tidigare klev vi upp på bänkarna / tofterna för att kasta = stor risk att tappa balansen o trilla i. Behövdes inte nu!

Det kändes som att det varit värt att lägga ner tiden på att fixa båten –  sen har det varit lite kul också!

För att summera så kommer elmotorn och durken göra vårt fiske mkt effektivare och roligare. Jag ser redan fram mot nästa tur och kanske kunna landa lite fisk också 😉 Nu ska jag bara knäcka gäddkoden för året!

//Mange

Föregående artikelGulan 2.0 Del 2
Nästa artikelSkönt kvällsfiske på Värtan

1 KOMMENTAR

Comments are closed.