2015 – en kärleksaffär med handbyggda beten och dess skapare

Sitter vid matbordet nyss hemkommen från skidåkande i Sälen med familjen. Skönt att få ett litet break från den vanliga miljön och skriva ett längre inlägg om handbyggda beten. Jul och nyår är guld för att ladda batterierna och det kan behövas…

Det kommer bli ännu en intensiv vår med en massa kul saker utöver familj, jobb och träning: Perch Pro, Fly vs. Jerk, sportfiskemässa, förleksfiske, efterleksfiske och såklart försommarfiske och, förhoppningsvis mycket bloggande. En full vår med andra ord. Ojojoj jag längtar redan nu när jag läser det här. Livet är kul!

När jag kom hem möttes jag av denna skönhet från Brobaits i lådan. Jag blev helt golvad av betet. Wow!

När jag gullat med Bro-baits-wobblern ett tag så började jag fundera på alla sköna beten jag fått tag i under 2015. Det blev en sån där varm, skön god känsla i magen som jag bara tidigare fått när jag var yngre och man fortfarande köpte skivor. Att gå hem med en ny skiva i påsen. Härlig känsla 🙂 Men sen började jag gå igenom alla bilder i bildbiblioteket och insåg två saker: 1: Det var en jäkla massa beten men framförallt 2: 2015 var ett väldigt härligt år med fiske, människor och vår lilla blogg.

Detta inlägget var tänkt först som någon form av årskrönika Mange-style men efterhand som fingrarna hamrade på blev det längre… och längre… och längre så jag valde att dela av det. Tror du/ni/jag/vi kommer bli mätta på insikt ändå. Detta är en enda lång lovsång till några av de viktigaste, mest intressanta och sköna människorna inom sportfisket – Sveriges världselit – betesbyggarna och alla era härliga kreationer.

Vill du har kortversionen av detta inlägget är den: Jag har köpt beten, fiskat, köpt beten, bloggat, köpt beten, träffat och hängt med alla mina härliga fiskevänner, köpt beten, fiskat med nya människor, köpt beten, skänkt iväg ett gäng paket till unga sporfiskare för att ge dem en bra start, köpt beten, byggt egna beten, köpt beten och såklart fiskat med Danne och Peter… och köpt beten :-D. Så nu kan du sluta läsa… eller häng med såklart!

2015 var ju året jag inte skulle köpa så många beten :-D. Jag hade ju allt redan och alla betesboxarna, alla väskorna, alla hinkarna var ju redan fulla! Det råkade inte bli så. Vem försökte jag lura? 2015 var året jag dök djupt i poolen fylld med handbyggda konstverk. Jag liksom bara dök ner och simmade runt, såg, tog in, värderade och köpte! Det känns som varje vecka har det kommit en ny skönhet i postens gröna/blåa. Och jag älskar det. Det har sagts förut, men tål att sägas igen – ni svenska betesbyggare i Sverige: Hatten av – ni är grymma, världsklass!

Bild på betesväggen

Jag tror det blivit hela tre massproducerade beten också 🙂 jaja – vi kör väl en exposé av beten då. Jag har ingen ambition att visa alla beten som hamnat i mina lådor… Då kör vi i en fullkomligt osorterad ordning av beten en masse – och ja, jag har fiskat med ALLA och ja – jag älskar ALLA… INGET av dessa beten var onödiga på något sätt alls

Det finns många ställen att börja här men Caesar Lures är alltid en bra plats att börja. Något av CL:s beten är ALLTID med när jag är ute. De har löjligt bra gång och fångstgaranti (på något, ibland tång, oftast gädda)

Handbyggda beten och En riktig raring, en raritet eftersom Micke bara gjort 20st totalt och knäckt skeden på 15 eftersom de inte gick bra. Denna fick jag av Micke som present. Puss!
CL Crank – en riktig raring, en raritet eftersom Micke bara gjort 20st totalt och knäckt skeden på 15 eftersom de inte gick bra. Denna går fantastiskt men eftersom Micke enligt egen utsago “inte gillar att fiska med beten där man inte själv kan bestämma fiskedjupet” låg den och samlade damm. Jag älskar Caesar Lures och jag älskar fiska med wobblers så jag fick av Micke som present. Puss!
En McManus Paddel. Micke som är fulltaggad AIK:are gick in all in på Djurgårdsfärgen här. Jag ville ha en Papegoj, jag fick en järnkamin. Undrar om Micke blundade hela tiden när han målade den?
En Caesar Lures McManus Paddel. Micke som är fulltaggad AIK:are gick in all in på Djurgårdsfärgen här. Jag ville ha en Papegoj, jag fick en järnkamin. Undrar om Micke blundade hela tiden när han målade den?
Och själv fick jag denna av min dotter när hon skulle pärla åt mig. När gick det fel, vad har jag gjort? jag som gillar IFFIFF... Hon har lärt sig nu - senast fick jag ett himmelsblått och vitt armband :-)
Och själv fick jag denna av min dotter när hon skulle pärla åt mig. När gick det fel, vad har jag gjort? jag som gillar IFFIFF… Hon har lärt sig nu – senast fick jag ett himmelsblått och vitt armband 🙂
Ännu en McManus Paddel -denna i en 2Lax15-kostym. Här är den på turné - på G till Blekinge
Ännu en Caesar Lures McManus Paddel – denna i en 2Lax15-kostym. Misstänker Micke hade det lite lättare att måla denna. Lite närmre gnagets färger. Här är den på turné – på G till Blekinge
En liten fin-fin caesartail i brun gåbortkostym
En vacker lite Caesar Lures CL-tail med stoooor tail. Den har tagit på sig mina favoritkläder – den bruna gåbortkostymen
Micke slutar aldrig att utvecklas. CL shad 14 har varit (och är) ett otroligt fångstsäkert bete. Nu var det dags för Caesar Lures att växa. Samma kilformade kropp, större size och en fyrkantig paddel för med livlig gång – BAM – CL shad 18 är född. Skön och fin gång – du har gjort det igen Micke!
Sen "fick" både jag, Danne och Peter vars en av denna färg i CL:s färgkarta. Färgen heter "FFA". Underbar
Japp det är två beten, inte något spegelvänt krafs. När Danne fyllde gubbe (40) så var det ju inte något snack om att han behövde något fiskerelaterat. Ett handgjort bete och en fisketripp kanske? Vi vände oss till husguden Caesar Lures-Micke och han skapade denna :-): En McManus i denna fantastiska färg. När vi såg det färdiga betet beställde både jag och Peter vars en likadan i färgen som numera på CL:s färgkarta heter “FFA”.

TN-Lures var en nybekantskap för året. Det började med en liten bytesaffär. Tommy ville ha en val och jag ville ha något annat – en TN-tail. Efter den dagen tidigt förra året blev Tommys beten stammisar i de lådor som följer med ut på fiske varje gång. Att Tommy är en en riktigt skön kille och grym med airbrushen gör inte saken sämre. Det har hunnit bli några turer tillsammans i år nere i Blekinge. Och betena drar fisk – att dra en 8,6:a i 2:a kastet efter Abstainen åkt på gjorde det till ett självklart val i tröga situationer. Vi du lära känna Tommy lite närmre kan du göra det här

Tyvärr (för oss bait junkies) har Tommy valt att låta TN-Lures gå i träda. För mycket jobb helt enkelt men man vet aldrig vad framtiden för med sig. Hoppas hoppas

Där det började med en enkel TN-tail... sen var jag fast!
Där det började med en enkel TN-tail… sen var jag fast!
Nästa steg var några Abstain Swimmers. Sjukligt bra gummibete som levererar varje gång de kommer på. Klippte min största i Sörmland
Nästa steg var några TN-Lures Abstain Swimmers. Sjukligt bra gummibete som levererar varje gång de kommer på. Klippte min största i Sörmland. Här några specialare med hemkokta ögon och weed-lessriggning
Abstaingädda.... Motoroil var melodin, även i vatten som liknar gegga
Abstaingädda…. Motoroil var melodin, även i vatten som liknar gegga. Att jag aldrig lär mig ha kepsen på rätt håll. Den sitter ju alltid på sniskan 😀
Sen fick jag en lite vacker tail till och ett hittills odöpt gummibete. Hoppas isen släpper snart
Rätt vad det var landade ytterligare en vacker TN-tail och en prototyp på ett hittills onamnat gummibete. Tommy har utvecklat en teknik där han använder större 3 mm glitter för sina hårda beten och de får en riktigt härlig, nästan fjällaktig karaktär. Tyvärr gör inte bilden denna skönhet full rättvisa men det är pure lööööv. Hoppas isen släpper snart så jag kan få testfiska gummit!
Sen har vi en av de första kickin' rascals med hemkokta ögon. Sjukt het färg, sjukt hett bete
Tommy har utvecklats och velat utveckla TN-Lures otroligt mycket under året och rätt var det var började han göra hemkokta ögon! Här en av de första som hanmnade i min hink: en Kickin’ rascal. Sjukt het färg, sjukt hett bete 🙂
Sen höll jag ju på att glömma denna - Strummer i Old school gädda-färg. Nice moves på den
Sen höll jag ju på att glömma denna jerk. Hur kunde jag nästa det? En TN-Lures Strummer i Old school gädda-färg. Bra höftskakningar på den. Tävlade den inte i gädda så skulle den kunna vinna VM i Rumba
Tommy bestämde sig för att köra lite egna ögon och så också och när vi körde utlottningen av beten lottade vi ut tre av dessa Rascals. Världsklass säger jag bara. En var hamndade också s mig, Danne och Peter.
Vi på FiskeFürAlle partnade med TN-Lures under hösten när vi körde utlottning av beten för att stötta unga sportfiskare. Vi lottade vi ut tre av dessa Rascals. Världsklass säger jag bara. Jag, Peter och Danne slog till på vars en också såklart! Efter att ha sett detta var det någon som utbröt “Sveriges TrueGlide”. Jag håller nog inte med riktigt. På kvalitet och hantverk JA, på stil… TN är TN och inget annat
Löööööv
Love is in the air

Brobaits: Anders och Thomas Olsen har varit med ett längre tag i mitt flöde men 2015 kändes det som att även de tog ett rejält kliv. De har varit grymma hela tiden men nu hittade jag modeller och färger som jag tyckte passade i min modesta samling 🙂 När Pikewallis hade filmat gången på deras Junior så rann bägaren över. Begäret tog överhanden och jag blev med Brobaits i boxen!!!

Brobaits Junior – en så där vaggande gång, hela kroppen pendlar liksom fram och tillbaka och fiskar fantastiskt. Detta är en av mina två Juniors – denna med en 108 cm Värtanmadame och lite annat smått och gott på samvetet som kanske syns av revorna.
Inte bara jag som haft bra fiske på Junior. Här Anders Brobaits själv med sitt på PB på 10,82 kg tagen på .... Just det Junior. Inte vilken junior som helst utan färgen nedan
Inte bara jag som haft bra fiske på Junior. Här Anders Brobaits själv med sitt på PB på 10,82 kg tagen på …. Just det Junior. Inte vilken junior som helst utan färgen nedan
Viiket också råkar vara den andra färgen på min Brobaits Junior jag äger. Den ska få följa med på damjakt nästa år :-)
Viiket också råkar vara den andra färgen på min Brobaits Junior jag äger. Den ska få följa med på damjakt nästa år 🙂
Samma måste-ha känsla dök upp igen när detta mörtliknande crank-bait dök upp i flödet. Alltså Anfäkta och Anamma!!! Det ska jag bara ha!
Samma måste-ha känsla dök upp igen när detta mörtliknande crank-bait dök upp i flödet: Brobaits “The Dust” 15 cm och 100g kärlek. Denna färgen kallas minimalistiskt och korrekt för “Mörten”. Alltså Anfäkta och Anamma!!! Det ska jag bara ha!

Efter att sneglat länge på TS-Lures “The Beak” la Tommy Sellström, som mannen bakom heter, ut en bild på många träbitar som var “Beaks to be”. Jag kunde inte hålla fingrarna i styr beställde. När jag fick frågan av Tommy om jag ville ha cranken eller tailen upptäckte jag att mina fingrar utan ha kommunicerat med hjärnan svarat “båda” så så fick det bli :-D. Custom-målade efter mina önskemål med en stor artistisk frihet för Tommy Sellströms känsliga hand

En 08-ish variant och en borre i TS-design
The Beak och The Beak tail. En 08-ish variant och en borre i TS-design

När de första bilderna på Nettellakarna från det som sen blev Nettelbaits (Björn Nettelbladt) spreds på nätet gick jag och funderade på hur jag skulle göra för att kunna lägga rabarber på en. Sen när jag fiskade med TN visade sig att han kände Björn och visste också att en ny variant var på G – en Nettellaken 2.0. Lite mindre, lite mer detaljerad.. Jag blev så till mig att jag ringde upp honom och gjorde en intervju direkt av denna betesskulptör. Den kan du läsa här

Ruskigt fin. T o m små revben. Ser ut som en... tånglake... liksom
Nettelbaits Nettellaken 2.0… Alltså jag vet inte vad jag ska säga. Ruskigt fin. T o m små revben. Ser ut som en… tånglake… liksom

Skulle du vilja se hur Nettellaken beter sig under vattnet så filmade jag lite med min waterwolf. Det är en riktig, riktig block buster. Klicka här för att se ett av de första verken från James Camerons arvtagare

Stoner-Lures – finfina bitar som äntligen landade hos mig. Vet inte vad modellen heter, men fiskar fint gör den 🙂 Jag ville ha något ljusare, något med paddel, något grönt. Då kom denna upp som på beställning. Bara att tuta och köra

Ett Stoner bete och en paddel. De kom i samma kuvert. Konstigt. Jag skruvade sonika dit paddeln, en klick superlim och sen simmade den som... en fisk i vattnet

Mouse Fishing – Tony “Mouse” Andersson drar jättegäddor i parti och minut och efter att pratat med Tomasz om hur han fiskar mousar var jag tvungen att skaffa mig en! Direkt efter intervjun med Tomasz gick Tony “Mouse” Andersson och plockade hem GäddSM i Karlskrona – bara på mousar. Imponerande

Förlåt Tony - jag kunde inte hålla mig!!! :-D Jag har tre handgjorda som ligger att väntar på att isen ska släppa med de köpte jag 2014. Grymma beten som kommer få mycket tid i vattnet. Att man kan fiska med lätt spö gör inte saken sämre
Förlåt Tony – jag kunde inte hålla mig!!! 😀 En död näbbmus jag hittade på garageuppfarten. Jag har tre handgjorda som ligger att väntar på att isen ska släppa med de köpte jag 2014. Grymma beten som kommer få mycket tid i vattnet. Att man kan fiska med lätt spö gör inte saken sämre
De ser inte mycket ut för världen när de ligger där. Mousarna... Men när de hamnar i vattnet. Oj vad de pulserar och rör sig. Och man kastar förvånansvärt långt också. De suger upp rejält med vatten så de ser ut som en dränkt katt mellan kasten :-)
De ser inte mycket ut för världen när de ligger där. Mousarna… Men när de hamnar i vattnet. Oj vad de pulserar och rör sig. Och man kastar förvånansvärt långt också. De suger upp rejält med vatten så de ser ut som en dränkt katt mellan kasten 🙂

Olle Vaide – eller Waide Lures som han kallar sig var en bekantskap som jag träffade i Rügen. Alla ska vi krypa innan vi går och Olle Waide tycker jag har gått från att gå till att springa. Ett gäng olika modeller, både hårda och mjuka med kreativ touch och annorlunda och fantastiskt snygg målning med fina detaljer. Efter att ha dreglat ett tag så gick beställningen och leverans kom.

En big bang. Om jag inte minns fel drog Olle själv en 10+ på denna modell på 0,5 m djup i Blekinge, samtidigt som han filmade allt på sin waterwolf. Sjukt cool film!
En Waide Big Bang. Om jag inte minns fel drog Olle själv en 10+ på denna modell på 0,5 m djup i Blekinge, samtidigt som han filmade allt på sin waterwolf. Sjukt cool film! Googla lite så hittar du den!
En Thunderbolt i Tånglake-kläder
Ett Waide Thunderbolt hybridbete i Tånglake-kläder. Löve it!
Två Earthquake som väntar på vatten
Waide Earthquake är ett saftigt gummibete som fått sig en uppdatering under året med fjäll, fenor och lite andra fina detaljer. Dessa två kamrater ligger som fiskar på torra land och väntar på plurret

Pigg King – kung Fredrik. Gummimästaren! En av de (om inte DEN) mest rutinerade gummigjutaren vi har i Sverige. Fredrik var med på samma resa till Rügen som jag i fjol. I år gjorde han comeback med en förlängd tur som han krönte med PB på sin nya Hogboss. Grattis! Vi fick äntligen till en pratstund för inte så länge sen. Den kan du läsa här: Pigg King har en massa sköna gummibeten men det är hogshad och hogboss jag gått igång på rejält:

Men är det inte... Jo det är det... Hogshads som solar i ljuset under min trapp!!!
Men är det inte… Jo det är det… Pigg Kings Hogshads har lämnat Eksjö och tagit sig hem till mig och solar i ljuset under min trapp!!!
Och en ny hogboss!!! Tack kompis!
Tack Kompis! Jag älskar både utseende och gång på Pigg Kings Hog Boss!

Headbanger Lure är inte riktigt på marknaden ännu men testkörs för fullt. Jag har lagt rabarber på en av prototyperna och har testfiskat dem en hel del och gången är… magisk. Oregelbunden, slingrande och med en skön förmåga att ställa sig på sidan med hela bredsidan mot ev följande fiske vid spinnstopp. Det kommer bli riktigt spännande när de färdiga varianterna kommer till marknaden.

Ser konstig ut - går fantastiskt. Kommer köra den mycket i vår
Headbanger Lure. Man kan tycka den ser konstig ut. Själv kallar jag det att “ha personlighet”. Kommer köra den mycket i vår

Nu när jag skriver detta inlägg inser jag hur många sköna människor jag träffade i Rügen i fjol. Även Klas Norberg eller West Valley Lures som han kallar sig och sin webshop för betesbyggande till hör Tysklandsvännerna Han hade gjort en skön ny shad “bull-shad” till fisket i Rügen i fjol. Han berättade då om planerna på en tailvariant “Bull-Tail”. Jag fick tag i det första betet han släppte utanför egen låda 🙂 Fet

Heeeeereeess Bulltaaaaaaiiiiiilll
Heeeeereeess West Valley Bulltaaaaaaiiiiiilll

Eastfield Lures – behöver väl vid det här laget ingen djupare introduktion men vill du veta mer om Eastfield kan du läsa en intervju vi gjorde här. Vi flörtade lite med Jakob och grabbarna och blev otroligt glada de sa “självklart” till att göra Wingmans i en egen customfärg åt oss – Snowflake 😀

Tjenare kakan - här ligger du och smular... Wingman snowflake
Tjenare kakan – här ligger du och smular… Eastfield Wingman Snowflake. Många beten som fått besöka mitt kök och köksskiva
Tror denna texten visar att Tischan stämmer ganska bra på mig va? Två Tomcat i förgrunden
Tror denna texten visar att Tischan stämmer ganska bra på mig va? Eastfield passad på att “smyga” ut en fantastisk Shad på marknaden, en storebror till Maverick: Tomcat De har fiskat grymt!

Martin Brunnberg “Brunnberg Lures” gör fin-fina tailar men efter att ha kört lite för hårt inför mässan 2014 tappade han energin helt och pausade i byggandet, precis när jag tänkte köpa en BB-tail av honom. Men skam den som ger sig – jag fick tag i en bättre begagnad i nyskick istället

Bra färg också
Hej Lille vän. Denna Brunnberg BB-tail kommer göra sig bra i Värtan i en klassisk fegis-kostym

Karma 2015 har gått av stapeln. Det kan inte många missat. Karma startades ju av Micke “Caesar Lures” Hedsén och efter att mellanlandat på annan plats i fjol har nu Fishjoin tagit över auktionerna. Jag satt där och browsade alla erbjudanden, både superfina beten, olika researrangemang och utrustning men jag fastnade för två stycken som jag bara bestämde mig för att fixa. En av dem var Jaraal Baits.

Jaraal är en byggare jag går igång på rejält. Annorlunda tänkande, annorlunda design och otroligt snyggt handmålade one-of-a-kind beten helt utan airbrush. Sen har Jari Aalto (som han egentligen heter) också ett skönt miljötänk: betena är linoljeimpregnerade istället för målade med epoxi, fria från bly, terpentin mm. Imponerande – så när de dök upp på karma hade jag inget val. Alla pengarna går till välgörande ändamål så… All in! Och jag vann! Välkomna kära vänner

Mina Jaraal-skönheter kom dessutom i en lyxig presentförpackning.
Känns skönt att veta att pengarna verkligen kommer till nytta. Respekt Fishjoin för att ni kör vidare!

Samma sak gällde Micke Dahlberg och Locobay Lures – en Forehead har varit på vill ha listan ett tag men av någon anledning har jag inte beställt. Vad gör man då när det ligger ett bete med ett litet hjärta målat på det? Budar i Karma såklart!

Min Locobay Lures Forehead kom inte bara med ett litet gulligt hjärta – jag fick även med en lite beskrivning och en massa klistermärken. Sweet!
Fyra Rock’n’Roll spinnerbaits. Vet inte exakt vad de väger, men kastar som kanoner gör de och kjolarna fladdrar förföriskt. Glad!

Rock’n’Roll Baits och jag har idkat lite byteshandel och snart landar också min Holy Slider här i mina boxar. För er med begränsad kunskap i musikhistorien kan man säga att det är en liten travesti på Holy diver med Dio. Lyssna på den and be prepared to be blown away…. Innan dess fick jag mina sköna spinnerbaits och några av de första just det… Holy Divers… med mig hem. Och vill du lära känna Rolle lite mer kan du göra det här

Jag bara älskar namnet holy diver - så klockrent
Precis när jag träffade Rolle hade han precis börjat leka med beten i gummi också. Trevligt:-) Jag bara älskar namnet “Holy Diver” – så klockrent, så Rock’n’Roll

När jag på VärtanCup-mässan fick jag förmånen att träffa Erik Åberg – mannen bakom Holy Baits och när jag fick en av hans gummiskapelser i handen… Just det… Det sa klick igen!

En vacker stilstudie på hur ett Holy Baits i Motor-oil beter sig. Jag älskar det där micro-glittret som ligger där också
En vacker stilstudie på hur ett Holy Baits i Motor-oil beter sig. Fin-fin finish och jag älskar det där micro-glittret

Sen är det kanske en hel del av er som hört talas om Kjelle Lundberg men aldrig riktigt fattat grejen? I kort kan man säga att Kjelle Lundberg var svensk betesbyggandets gudfader. En av pionjärerna, otroligt produktiv, otroligt duktig, otroligt kreativ och enligt det som kände Kjelle otroligt trevlig. Tyvärr gick Kjelle bort alldeles för tidigt tidigare i år. Tråkigt och hemskt. Vila i frid! Därför känns det rätt att jag köpte ett av hans beten, ett Cisco tidigare i år. Det har fiskat fantastiskt.

Kjelle Lundberg Cisco - betet jag jerkat mest i år. Det är så sjukt exakt viktat. Det bara svävar där. Jag kan ta en fika, komma tillbaks och det hänger fortfarande 80 cm under ytan. Kjelle visste vad han pysslade med
Kjelle Lundberg Cisco – betet jag jerkat mest i år. Det är så sjukt exakt viktat. Det bara svävar där. Jag kan ta en fika, komma tillbaks och det hänger fortfarande 80 cm under ytan. Kjelle visste vad han pysslade med

Var det något mer… Hmmm just det. Det var ju den där amerikanen också… TrueGlide 😉 Jag kärade ner mig svårt i Trueglides beten i år. Det blev några sådana. Jag har under året haft mitt livs hugg – förmodligen tappat PB på min Guppie RT. Alla är SÅ fina och SÅ bra gång och ja – jag fiskar med dem. Förstår inte varför de ska hänga på väggen…

Årets brända hugg kom på denna skönhet. Den vickar och skickar vibrationer så att amerikanerna kan känna av det i sina ubåtsmikrofoner vid Island "jaha, Magnus fiskar igen..:"
Årets brända hugg kom på denna skönhet. Den vickar och skickar vibrationer så att amerikanerna kan känna av det i sina ubåtsmikrofoner vid Island “jaha, Magnus fiskar igen..:”
Lite Guppies, lite mini hustlers och lite annat smått och gott
Lite TrueGlide-beten vilar på kastdäcket. Guppies, lite mini hustlers och lite annat smått och gott. Kanske lite svårt att få uppfattning om storleken på dem… Men där stora
Å slutligen ytterligare en Guppie RT - nyinköpt från Sporting. Ganska fin färg va? Alltså den mannen kan sin airbrush
Å slutligen ytterligare en TrueGlide blev det – en Guppie RT – nyinköpt från Sporting. Ganska fin färg va? Alltså den mannen kan sin airbrush

Sen var det två mer masstillverkade saker också som jag verkligen vill nämna. Första ett bete från Quantum – Biedron Belly Dancer. Som en Salmo Slider på droger och slängig stjärt. Skön gång och galet utseende

Kommer få mer tid i vattnet denna galna sak
Och sen en Savage Gear 3d Pike. Den var jag först sjukt besviken på. Simmade som en pinne med originalpaddeln men en extrapaddel till en söderjigg och lite mend-it senare gick den som jag ville. Det går alltid att meka till gången så man får vad man vill ha

Det var väl allt denna gång – ganska mycket alltså… 🙂 Vi kan väl avsluta med ett bete jag får sätta upp på listan inför 2016 – ett swimbait från Solarfall. Men i övrigt är det stopp på betesinköpen 😀

Betesbyggnad
Holy cow vilken Finnish (ordlek – han är från Finland. Och Japp! det är Gulan betet ligger i…. Synd att det inte stannade kvar där!

//Mange

Här hittar du allt och alla betesbyggare vi skrivit om, och det är en hel del det

Ps. Som vanligt – glöm inte följa oss på sociala medier så får du den fulla ”FiskeFürAlle”-upplevelsen. Vi finns på FacebookYoutube & Instagram  Ds.

Föregående artikelHangin´with iPike – Hängiven Betesbyggare
Nästa artikelResten av Manges 2015 : Valar, spötoppar och navelskåderi… Kan det kallas en årskrönika (ish)?