Meri-Särki, en budgetracer med Yamaha 40 hk autolube, hur du håller kostnaden nere för en styrpulpet?

Det är superhäftigt med alla olika gäddracers som nu väller in på marknaden, Alumacraft, Nitro, Crestliner, Mako, Tracker, Ranger, Stratos och till det Anytech, Buster, Linder, Ockelbo, Höga Rodd med flera nordiska aktörer – utbudet har exploderat senaste 3 åren.

Är man som jag en motvalls kärring och tycker det är en kul sport att inte alltid behöva vara rädd om sin utrustning, inte lägga ner alla pengar man får in på slaveriet måndag – fredag på en avbetalning, så är en bättre begagnad båt ett bra alternativ. Dessutom så har man kvar sina drömmar om den där båten med stort B och behöver inte vara stressad om det inte fiskas varje ledig tid utifrån ekvationen kostnad per gädda. Dessutom kanske det snart kommer ett bättre utbud med begagnade gäddracers om några år,nu när det är superhett med kastplattformar från USA.

merisarki
Nya, nåja, en Meri Särki från mitten av 70-talet är nya gäddskräcken. Kompeten? Första året gav en topp på 10,1 kg och 112 cm

För er som följer oss på FiskeFürAlle så vet ni att jag uppgraderade min båtflotta i somras. I detta inlägg tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter och försöka dela med mig av det som är svårt att ha koll på: vad gick HELA kalaset. Lite råd och rön för dig som går i köpa-båttankar helt enkelt. Är det bättre att köpa färdigt för 50-70.000:- eller köpa billigt och upprusta? Och var det en bättre begagnad eller fick jag vad jag betalade för – en sämre begagnad styrpulplet? Det får tiden utvisa helt enkelt, men kul är det att kunna sätta en ärlig prislapp så småningom

Om vi börjar med inköpet:

En jätteful, numera kallad Fulan, Meri Särki från 1975 – 480 cm med en Yamaha 40 hk autolube från 1987 och en 30 km/h kärra på köpet. Kompispriset 10.000:- och en bättre middag på krogen.

Direkt tillkom det en hel del småprylar, och en del stora.

Ny originalpropeller 1.000:-
Tikitrailer registrerad släpkärra från Kallhälls Marina 12.000:-
Spämnnremmar och släpvagnslås 500:-
Plotter/Lod Lowrance Elite-7 HDI 3.000:-
Dubbdäck till släpet 3.000:-
Ny soppaslang från tanken,  Yamaha 700:-
Minn Kota frontmonterad elmotor, Powerdrive V2 55 LB 54″ APP = 2 flaskor Chateu nöff de papp för totalt 900:-
Nytt elsystem, material (elkabel, kabelskor mm) 1.000:-
Bottenfärg, masktejp, penslar mm från SeaSea 400:-

2017
Renovering motor 14.000:- (Ny CDI-box, packningssats växelhus, förgasardelar, tändstift, membran, thermostat, oljor mm + arbete)
Adapter släpvagnskontakt till ny bil – 200:-
Moddlare 70 mm för bottenfärg 30:-
Gelcoatspackel 169:-
Nautical Antifoul 0,75l 169:-
Yamaha Bueish Grey Metallic sprayfärg för riktad skädda 249:-
Polskor till elmotor 119:-
Fästskruv, brickor etc strlk M6 50:-

2016: Totalt första säsongen 32.500:- ( 17.500:- utan trailer)
2017: 14.986:-
Total kostnad hittils: 47.486:-

2017: Lämnat motorn på en klassisk  på service & renovering, för att vara helt säker på att allt lirar när isen spricker upp. Under första säsongen så var det taskig tomgång. Jag hostade fram på 2 cylindrar av 3 med en undermålig skvallerstråle. Men den tände distinkt och växlarna högg i som en skogshuggare utan något skrap. Så för att få ordning på allt, efter tips på en bra verkstad från min personlige meck Tobbe, på en verkstad han själv använder så tog jag båten på släp en kväll i januari, en nätt tur från Norrtälje till Västerås, och som jag säger – hellre en resa ToR på 30 mil till ett proffs än 5 vändor på 2 mil till en klant.

Det här är ju en trisslott de luxe, det kan vara ett ras eller en genväg till en billig top notch utombordare. Alternativet är att köpa en ny Evinrude 40 hk e-tec för +60.000:- vilket känns dumt till en halvsunkig men väldigt sjöduglig båt som gjorde 21-22 knop med 2 personer i båten, förutom i grov sjö då den hostade upp på 26-27 knop eftersom nålarna i förgasarna glappade. Så vi får se vad prislappen blir och vad resultatet i bensinförbrukning och toppfart blir efter genomgången?

arg
Magiskt att båten startade med de här fina kablarna
polsko
Pol-skon var på upphällningen – så det var verkligen avgörande att få hjälp med att byta ut elsystemet – inte direkt sjösäkert att gå ut på vattnet med detta som svagaste länk i elförsörjningen. Med en elmotor  snart monterad så finns det i alla fall reservkraft om huvudmotorn lägger av, eller vid en grundstötning större hemska tanke.

Tobbe är där hos verkstaden och hjälper till att serva, så jag får förstahands information och hittills är följande gjort:

  • Bytt en förgasare (ja det krävde ytterligare en vända då jag missade att skicka med den första gången, jag hade en reserv som jag fick med på köpet) Skicket var bedrövligt på mittersta burkens förgasare – den funkade inte alls. Tur att man inte skjutit cylindern – så det bör få ner soppaförbrukningen och samtidigt öka både accelerationen och toppfart.Även nya packningssatser och komptest är genomfört, blocket är kärnfriskt.
  • Ny impeller, den var i princip obefintlig se nedan.
  • Ny termostat, den var helpaj.
  • Nya tändstift, oljor etc
  • Varvräknare, det blir förhoppningsvis ett lyft, blir spännande att se vad som sätts dit och vilket varv som är marschfart etc, bör minska förbrukningen.
  • Nya packningar vid växelhuset m.m
  • Ställa in tomgången, vakumet och tändläget – ett precisionsjobb.

Kostnad renovering – helt okänt per 21/1 – jag gissar på 15-18.000:- – vi får se vad gubben återkommer med för löpande räkning:/

Jag har ju noll koll på tekniken i en båtmotor, känns som om det kan bli dyrt,  så här kommer ett urval av bilder från renoveringen, håll till godo:

klassiker
Trotjänare från 1987- enligt många en av de bästa på marknaden, väl värda att ta hand om. Samma block som en 50 hk – 3 cylindrar
alsklingen
Första hjälpen påbörjad – bästa trailern på marknaden – körde dit i full snöstorm, snorhalt och den gick som på räls, viktigt med rätt kultryck och dubbdäck – no probs!
impeller.JPG
Impeller kaputt – en katastrof – och skitigt och obra helt enkelt
stang
Vilken skönhet, efter en massa jobb av Tobbe
dreven
Riktigt sjyssta drev tydligen – det kändes ju som en lättnad att allt inte är utgående på motorn – kul att se!
pumphus
Nyfilat pumphus
3-forgasare
Här saknas det 3 förgasare – det ser även jag – är det en porrig orange Volvo Penta i bakgrunden? Den matchar ju min båt perfekt i färgtonen.
forgasare
Fin fräsch förgasare köpt på ebay av tidigare ägare – sjukt svåra att få tag på tydligen – dessutom så undviker man gärna att byta förgasare som är inkörda på motorn, men det fanns inget val. Kan bli problem med vakumet etc – men nu är det ett proffs som meckar så det kommer bli fantastiskt bra!
Titta där är Gulan 1 & 2 på service – viktigt att ta hand om bättre begagnade båtar – väl investerade pengar för många timmar på sjön. Känns som vårt fiskegäng har hela färskalan nu från kanllgul till brandgult

yamaha

Servad soppapump
trasigt membran som byttes – känns som om det inte är en endaste del som är genomgången nu

31/3-2017

Då är båten äntligen klar för sjösättning, precis hemkommen från Västerås och provkörd av Tobbe. Det som nu återstår är att montera elmotorn och vårrusta med bottenmålning, lacka växelhuset och lite pill. Det kommer tillkomma ett batteri till elmotorn och lite annat fix som FiskeFürAlle dekaler och lite annat pimp.

15/4 Imorgon är det dags att montera elmotor fram och sedan premiärturen, äntligen!

På plats!! Meri-SÄrkins största fördel är det superfula fördäcket eller stäven rättare sagt. Men helt perfekt och det förssta jag tittade på när jag synade båten innan köp – går det att fästa elmotor på ett smidigt sätt?
Premiärturen – Elmotorn jobbar och funkar finfint i skarpt läge, ingen spotlock ankringsfunktion ingen i-pilot utan bara hederlig fin pedalstyrning

Ett intressant projekt som nu börjar närma sig 50.000:- i kostnad, och då är inte bensinnotan för att trailandet till service i Västerås ToR medräknad. För mig som inte brukar hålla järnkoll på utgifterna så är den här texten till för att få en referenspunkt på vad det kostar att köpa en ny båt eller en begagnad skuta och köpa till en ny motor – det som man kan kalla alternativkostnaden för att kunna uppnå samma resultat, dvs på något sätt jämföra äpplen med äpplen, även om det också skulle halta, men om jämföreslen är att ha en egen styrpulpet med 40hk och få komma ut och fiska gädda – om det är den kostnaden som skall hållas nere så är det så nära äpplen med äpplen som jämförelsen kommer. Sen är ju funderingen OM man någon gång kommer att sälja – får man ens tillbaka pengarna? I dagsläget tveksamt – jag skulle säga en 35-40.000:- med kärran, plotter & elmotor men det är ju inte tanken att Fulan skall säljas – utan att att se hur billigt man kan komma undan men ändå ha en rejäl och välfungerande fiskebåt.

Fortsättning följer

/Peter

Om du gillade vad du läste här kan du följa oss på sociala medier så får du aviseringar när vi publicerar något nytt
På Facebook hittar du oss här
Youtube hittar du här
Insta: kolla efter fiskefuralle
Annons
Eastfield Weksell

LÄMNA ETT SVAR