Buster båt – nya dynor, termoplast

Ja, då var det dags att ta tag i plåtburken igen. Jag har en Buster RS från 1994. Ja, jag vet, en del av er var inte födda då. Båten är i originalskick med endast ett par modifieringar. Bustern har idag ett kastdäck. Utöver det så har jag strippat den på färgen, bytt fender/avbärarlist och bytt durken på båten. Detta kan man läsa mer om här –> Kastdäck, Durk, Strippar

Nu var det dags att byta “dynorna” aka Termoplasten som finns på sittplatserna. De gamla såg skabbiga ut, limmet hade släppt i kanterna, ytan på dem var uppluckrad och inte på topp.

Den snabba summering för byte av termoplast/ dynor på Buster:
– Kostnad 1000 kr
– Arbetstid: ca 3-4 timmar
– Material/ verktyg: färgborttagningsmedel, spackelskarapa, varmluftspistol, T-röd och skyddshandskar.

Nu kör vi – byta dynor på Bustern

Senast jag köpte reservdelar till båten så var det listen runt om som skulle bytas. Precis som då så kontaktade jag YamahaCenter i Danderyd. De har möjlighet att plocka hem reservdelar på beställning. Det finns säkerligen fler handlare ute i landet som kan hjälpa till med detta. SÅ är du ute efter reservdelar, kolla med din lokala handlare.

Jag lade en beställning en sk. dynsats. Man kan kolla i Buster produktkataloger så kan man se vad som finns tillgängligt. Ett nytt set går på ca 1000 kr.

Ok, nu har vi gått igenom formalia, hur gör man då?

Inser nu i efterhand att jag inte tog tillräckligt med bilder, men skall försöka förklara tillvägagångssättet. En grundprincip jag har är, att jag vill göra så lite åverkan på båten som möjligt, dvs göra det så bra och snyggt jag kan utan att förstöra originalskicket. Det betyder inte att jag alltid lyckas.

Jag vill redan här vara tydlig med att jag inte på ngt sätt vill hävda eller påstå att sättet jag gjorde detta på är det bästa, det finns säkerligen ngn som har kommit på ngt bättre. Meddela mig om så är fallet, vi skriver gärna om det.

Jag startade med att helt sonika dra loss de gamla dynorna. Nu låter det enklare än vad det är. De där rackarna har suttit sedan 1994 dvs 27 år!!! Klistret sitter som berget. Det vore en lögn att säga att allt försvinner enkelt. När man drar bort dynorna så sitter en stor del av thermoplasten sitter kvar på sitsen.

Så här ser det ut när man har dragit bort dynan…. ja 70% av den sitter kvar, det är en korrekt iakttagelse.

Nu startar grovgörat. I nästa steg så körde jag varmluftspistolen på denna yta, i kombinationer med att bred spackelspade. Detta för att få bort “fluffet” som thermodynan har. Värm med pistolen till platsen smälter, skrapa med spackelspaden.

Ytan kommer då se ut något i stil med detta.

När väl detta steg är gjort så var det dags för sista steget. Här valde jag att använda färgborttagningsmedel för att få bort resterna av dynan och det lim som dynan är klistrad med. Produkten jag använde var denna:

Du hittar denna produkt hos din lokala färghandel. In och ta ett snack med dem. Kan också säga att detta medel är sinnesjukt bra som just färgborttagare också 🙂 Påminner en del om BUMS som fanns förr, dock inte lika aggressivt och snabbt resultat..

Pensla på ytan, låt verka ca 15-20 minuter och sedan skrapa bort resterna.

Viktigt att låta medlet verka ordentlig. Skall inte göras i solljus så det hinner torka. Rekommenderar att använda handskar och ha soppåse tillgänglig för att kasta rester av dynan och lim som blir i detta moment.

Det är en hel del arbete att pensla på och sedan skrapa rent ytorna. Man kan får göra om processen flera gånger på vissa av ytorna där det kan sitta fast riktigt ordentligt. Fördelen är att du får plåtrent utan att repa eller förstöra ytan. Detta ser jag som den stora fördelen och gör att det är värt det lilla extra arbetet.

Detta är taget innan rengöring av ytorna (och båten)

När ytorna är plåtrena är det dags för rengöring. Detta gjordes denna gång med milt rengöringsmedel i form av gul såpa. Som sista steg använde jag T-Röd och torkade av ytorna med. Detta för att säkerställa att det inte är ngn smuts kvar.

Då var det dags för montering av Thermoplasten. I kitet så ingick det instruktioner på hur man skall göra. Det är inte mycket text, men ack så nyttig.

Enkelt va? Klart som korvspad, nu kör vi.
Detta var inte så enkelt som man kan tro. Det är pilligt att få det rakt. Kan även meddela att klistret är überjävligt klistrigt, så är det så att du fäster det någonstans….. så sitter det där. Gäller även om du råkar klistra på din hand, nagel eller ngt annat som kan tänkas komma i vägen.

1000 kr senare och några timmar handgemäng med synnerligen klistrig Thermoplats så var det klart. Ger ett ngt snyggare intryck än tidigare. Jag är nöjd.

Hoppas detta gav dig inspiration till att fixa med din båt, ge den lite kärlek helt enkelt. Det är ofta enklare än man tror att fixa med båten. Det är även billigare än man tror. Den håller längre, ser finare ut, behåller värdet och man slipper konsumera nytt hela tiden. Bra för plånboken och för sinnet. Ut och meka med dig nu.

//Danne

Här är länken till hur jag bytte durk på min Buster
https://www.fiskefuralle.se/ny-durk-pa-en-buster-rs/

Ps. Som vanligt – glöm inte följa oss på sociala medier så får du den fulla ”FiskeFürAlle”-upplevelsen. Vi finns på FacebookYoutube & Instagram  Ds.

Föregående artikel24h Gäddan 2021 inifrån Team Brunnberg Lures
Nästa artikelMange tour de Sverige 2021 – Del 1