Höstfiske Furusund – nära ögat.. och igen

Fredag eftermiddag. Flackande blick. Svettig i pannan. Glad att jag är ensam. Hade någon sett mig hade de trott att jag var påverkad av något pulver. Den senaste veckans utbildning med sena kvällar har satt sina spår och jag är ganska slut men jag ska ut och fiska imorgon. Har utverkat en halvdags fiske. MEN, med vem? Ingen verkar kunna… Eftersom powertrimmet på Gulan lagt av måste jag ha med någon i båten, annars får kan jag inte få upp motorn. Får jag inte upp motorn är trailing omöjlig. Trailing omöjlig = inget fiske. Orolig, tänker på det hemska scenariot att inte komma ut.

Är det så här torrlagd jag ska behöva fira min lördag??? Hemsk tanke. Saker man drömmer mardrömmar om
Är det så här torrlagd jag ska behöva fira min lördag??? Hemsk tanke. Saker man drömmer mardrömmar om

Va fasen… Sista halmstrået. Jag kollar m Mackan. Har aldrig fiskat ihop men han fiskar ju en del när han inte gjuter gummi… Stolpe ut. ”Vi ska ut två båtar runt Furan men de är fulla…”. Typiskt! Sen ljusnar det: ”Men jag har en polare som inte får plats – han kanske är sugen, om du inte har problem att fiska med okända människor”… YES – det finns hopp! Och John (vi kan kalla honom John för han heter John) säger gärna fiske! Att fiska med nya människor är alltid kul – ny input, nya idéer, nya vinklar. Fisket blir av!

Lördag. Båten på rampen. Mackan, Matte och John som jag ska fiska med kommer in och släpper av John. De har varit ute sen tidig morgon. Nu är kl 15. Efter sent avhopp hade John fått plats i Mackans båt men åker ändå ut med mig när jag kommer. Hygglo 🙂 Hälsningar, kramar och kolla utrustning såklart gäddnördar som vi är och sen ut. Det visar sig att dagen varit vansinnigt trög för den andra båten än så länge så pannben kopplas på.

Förutom att fiska på Värtan och i Rügen brukar jag Peter och Danne träffas varje tisdag och träna lite pannben
Förutom att fiska på Värtan och i Rügen brukar jag Peter och Danne träffas varje tisdag och träna lite pannben

Gammalt känt ställe, ett hugg och en följare. Börjar bra. Vi fortsätter på andra gamla platser utan resultat. Nya kanter som levererat tidigare. Inget hugg. De är inte här helt enkelt. Ny taktik, ny plats. Motorn startar som en klocka, i med växeln och motorn dör. WHAT?. Samma procedur och motor dör igen och igen och igen. Hmm, provar backen. Motorn går i en sekund… och dör… Sen hör jag från fördäck… Här är problemet… Hur kan problemet med motorn vara på fördäck? Aah, förtöjningstampen ligger inte där den ska… Den är sträckt och pekar mot… Hahahaha! Just det, motorn. Lite oro, är det över nu? Ska vi behöva åka för elmotor resten av dagen… Och om jag inte lyckas tilta upp motor, hur ska jag då traila upp? In till en brygga, pillar upp motor. Det kunde slutat illa med illa åtgången kamp och finskt knivslagsmål vid propeller men John tar upp tampen enkelt. Nära ögat…

Rejält tjockt sjögräs i detta vattnet. Undrar vad det är gjort av?
Rejält tjockt sjögräs i detta vattnet. Undrar vad det är gjort av?

Vidare mot nya platser, lite småpill och hugg men inget som fastnar. John fiskar på bra. Han byter gummi mot jerk och får lite respons men inget som vill fastna. Hugg! Johns spö står i båge och fisken är i ytan innan även den kliver av. En sån dag. Ytterst försiktiga hugg…

Trueglide - jag blir glad bara jag ser en bild. Så fantastiska beten
Trueglide – jag blir glad bara jag ser en bild. Så fantastiska beten

Ny taktik. De kanske vill ha stort idag? Jag sätter på min TrueGlide Guppie RT (Rubber tail) black perch med en liten orange gummitail. Vi rundar ön. Jag brukar inte jerka mina Guppies utan vevar hem dem oregelbundet. Det funkar utmärkt. Gången är som en invevad Salmo Slider, men den är dubbelt så stor så den flyttar våldsamt mycket vatten.

Förlåt - jag kan inte låta bli... En till!
Förlåt – jag kan inte låta bli… En till!

HUGG! MOTHUGG! Responsen känns annorlunda… Tungt. Gung Gung Gung, inte sprattel sprattel Rejäla huvudskakningar. Helt klart en mycket bättre fisk. Efter 10s kliver den av tyvärr och jag skriker ut min irritation på ett språk som inte passar sig riktigt här. Den var riktigt stor utifrån tyngden och beteendet. Över 7 kg men svårt att veta hur långt över. För mig över natten har den växt till över 10 kg så jag har nog bränt min första 10+ :-(. Så är fiske – det är fiskarna som kliver av som man minns bäst. Nu i efterhand är jag besviken men inte förbannad. Jag känner iallafall att jag gjorde allt jag kunde. Det är värre om man klantar sig. Nära ögat igen…

John i motljus eller skägg i motljus? Har inte riktigt bestämt mig ännu för namnet.. Vad tycker du? Tick i boxen på obligatorisk motljusbild :-)
John i motljus eller skägg i motljus? Har inte riktigt bestämt mig ännu för namnet.. Vad tycker du? Tick i boxen på obligatorisk motljusbild 🙂

Vi gnuggar vidare utan någon landad fisk. Vi tar några nya ställen innan vi fiskar oss tillbaks mot rampen. Några sprallisar landas äntligen. Skönt att se fisk.

Dags att packa ihop. Mörkret  börjar komma krypande och vi bestämmer oss för att ta oss mot bryggan och ev ta en sista plats precis innan bryggan. När vi kommer ut på 6m kurvan på sjökortet ökar jag från krypfart upp till 15 knop. Jag vet att det kan ligga stenar var som innanför 3m så därför kryper jag alltid innanför. Mitt ute i ingenstans säger det PANG, PANG, PANG. Motorn och båten hoppar till innan allt blir stilla igen. Första tanken ”vad var det” vi tittar bak och ser en sten som ligger precis över vattenytan som jag inte sett i skymningen. Inte utmärkt på sjökortet och ute i 6m-området. Nästa tanke ”Där ligger mitt växelhus”. Och sen ”Läcker båten?”. Skakis och orolig skriker jag utan anledning till John ”i med elmotorn”. Sorry för det John, jag var mer än lite skärrad. När vi fått i elmotorn så väljer jag ändå att prova bensinaren. Vi har framdrift! Otroligt. Tillbaks till bryggan och upp med båten. Vi inspekterar båten och hittar inget märke alls på skrovet. Skäddan sitter kvar och propellern har fått sig en rejäl törn men allt funkar. Vi måste haft sån tur i oturen och kört lite bredvid stenen. Att tilten inte funkat lät motorn att studsa upp istället och allt satt kvar. Vilken förbaskad tur. Det verkar som om vi kom undan med lite behov av färg samt en ny prop. Puh!  Riktigt nära ögat igen… Har du förbrukat allt min Karma denna säsong nu…

Propellern var marginellt fräschare när vi stack ut :-D
Propellern var marginellt fräschare när vi stack ut 😀
De enda skadorna på motorn (förutom skrap på skäddan). Helt otroligt
De enda skadorna på motorn (förutom skrap på skäddan). Helt otroligt
Och att vi klarade båten... Lite avskrapad bottenfärg. Alla gelcoat är t o m kvar
Och att vi klarade båten… Lite avskrapad bottenfärg. Alla gelcoat är t o m kvar

Alla platser vi hade kontakt på hade det gemensamma att de hade varit vindutsatta hela dagen med mycket aktivitet. Gäddorna var dock väldigt försiktiga och det enda som verkade locka dem var jerk. Det var många nafs och få krokade. Inte ens Buster Jerk med kroken allra längst bak på betet lyckades kroka dem. Färgerna var naturliga.

Ett bete som lockade gäddor att hugga igår. Buster Grey shadow
Ett bete som lockade gäddor att hugga igår. Buster Grey shadow

Ja igår var nära ögat på många sätt. Nära stor fisk, nära katastrof. Det kunde både gått riktigt bra och riktigt dåligt igår. På något sätt känner jag ändå mig mest glad att det inte gick åt skogen igår. Stora fiskar finns kvar nästa tur, men en läckande båt och trasig motor hade varit värre. Och sen fick jag ju stora glädjen att fiska med ännu en skön gäddnörd. Tack för bra sällskap!

//Mange

Ps. tänk på att sjökort inte är en sanning. Det fick jag erfara ”the hard way” igår. Var försiktiga i höga hastigheter. Det är många farligheter under ytan, inte bara gäddor 🙂 Ds.

Annons

1 KOMMENTAR

LÄMNA ETT SVAR