Rügen-uppladdning – träning och fysik

4 dagars nötande. 4 dagars nötande i stående i guppig sjö. 4 dagars nötande stående i guppig sjö och kyla. 4 dagars nötande stående i guppig sjö, kyla och med stora beten. Påfrestningarna börjar växa på mig. Jag vet ju hur jag kan känna mig i kroppen efter ett dags intensivt fiskande. Nu blir det fyra sådana på raken med lite mer blåst och sjö än vad jag är van vid.

Denna resa kommer verkligen ställa krav på orken. Jag har ju redan tidigare skrivit om vikten att vara bra fit för att orka fiska bra hela tiden. Det inlägget hittar du här. Denna resa är dock mer än vad jag är van vid och jag därför också börjat få igång kroppen lite extra. Som tur är har jag ett hyfsat utgångsläge (inbillar jag mig) med ca tre träningspass i veckan med kampsport, styrka och kondition men jag känner att det finns lite att slipa på. Jag tänker på ork att stå upp 8-10 timmar i guppig sjö utan att bli trött i ryggen, att orka kasta och att hålla spöt (!) på rätt sätt. Det känns som core, axlar och allmän uthållighet behöver sig en omgång…

Ja eftersom innehållet kan bli ett torrt, tråkigt inlägg med ännu en profet för fysisk aktivitet så kryddar vi med lite bra filmer:-)

För min del handlar träning om att kunna njuta av livet och det jag tycker är kul. Jag var en soffpotatis, en rejäl sådan som hängde för mycket på krogar med alldeles för mycket gott fram till vi skulle på en dyksemester och jag insåg att min kondis gjorde att alla dyk blev på tok för korta… Efter det åkte jag hoppade jag upp på spinningcykeln.

Jaja – vad kan man göra för övningar då? Jag har ju då två grundläggande problem: 1. Jag är kontorsråtta som inte rör sig så mycket på dagarna 2. Jag sitter som en hösäck dvs min hållning kanske inte är perfekt. Jag har börjat stå upp vid skrivbordet. J-vlar vad det känns i ryggslutet efter en timme eller så… Men det bör ju ge effekt iaf

Sen är de de vanliga standardövningarna

Core (bål/mage/rygg):
– Sit-ups
– Planka
– Fällkniven
– … och en massa annat kul

Överkropp
– Armhävningar
– Burpees (ja de är för jäkliga men de tar)

Sen har jag ökat den allmäna träningsdosen lite. Känns skönt

Tänkte inte mässa mer om vad och vilka övningar du ska göra men som vanligt är Google en god vän. Jag googlade lite på ”fishing workout” och ”fitness for fishing” och hittade både videos och tips. Jag kommer börja köra med Bosu-boll efter att kollat in Troy Lindners facebook-sida.

Stay sharp – I do!

Magnus

Annons

2 KOMMENTARER

LÄMNA ETT SVAR