FiskeFürAlle tar tempen på Suzuki inför Sportfiskemässan 2014

Vår trogne kamrat Erik är en skön jerkande Lapplands-Väsby bo , han är suverän fiskre, kul kille med ett gott humör och just nu innehavare av Furusundstrofén från förra vårens sköna helg i Norrtälje. Men också en bra ingång när men vill komma i kontakt med de stora aktörerna i branschen.

Nu får ni inte tro att vi är sponsrade på något sätt, för dit har vi inte kommit i vår karriär som bloggare,  vi är lättmutade som en fulare variant av Blondinbella, bra ”blink blink” att veta för er som har något att sponsra oss med. För egen del kör jag en 20 hk 4-takt Tohatsu som jag är sjukt nöjd med, köpt ny för blodiga pengar, känns tryggt att ha koll på historik och service.

Om, eller snarare när jag byter båt så byter jag upp mig till en styrpulpetare och ny motor. Kan ångra att man inte köpte större båt och motor när man ändå höll på, men det var en dröm att kunna ha egen båt och ny motor. Motorn som följde med båten var en 70-talare av det eminenta märket Volvo Penta 20 hk som höll en sommar.

Den beslutsvånda som många står inför när de skall uppgradera sitt sjöfordon är något av de svåraste som finns. Hur många forumtrådar har man inte läst om ”bästa utombordaren”. Eller hur många jagar delar till sina gamla trotjänare då vi inte har obegränsat med resurser att köpa nytt. Servar hellre själva än lägger 3-5.000:- på en årlig genomgång & kamremsbyte/impeller etc. Därför tänkte jag att det kan vara intressant att ta kontakt och löpande ge fabrikanterna en chans att berätta mer och bli personliga, vilka är personerna bakom det mekaniska hjärtat i fisket?

Det här inlägget kommer handla om Eriks arbetsgivare Suzuki, helt enkelt för att det är så att vi tycker det skrivs för lite inom gäddfisket om de olika leverantörerna. dsv ett fokus på de större aktörerna i branschen. Klagomålen och den kritiska granskningen får någon annan ta hand om, ex forum, journalister med flera. Vi vill fokusera på det positiva som får oss att längta ut igen. Som får oss att traila en båt 100 mil enkel bara för att få uppleva ett nytt vatten och ägna timmar åt sitt största intresse, den glädjen.

Så håll till godo, här kommer några raka frågor till produktchefen på Suzuki, och den intressantaste frågan för er sportfiskare spar vi till sist:

Vem är du Lasse Johansson?

– Jag är produktchef för Suzuki´s båtmotorer.

Bästa fiskeminne?

-11-12 år gamma och fick en gädda på 12kg. För mig var det en monster och jag fick kämpa bra länge in jag fick upp den. Ett annat minne är jag och min far ensamma i ytterskärgården med övernattning i tält och på kvällen bara han och jag så rökte vi nyfångad abborre i en liten ABU rök.

Hur ser ditt eget fiskeintresse ut?

– Det har minskat med åren. Är annars uppvuxen i skärgården så fiske hörde till vardagen. Kanske blev för mycket under barn och ungdomsåren 🙂

Hur ser ni på Suzuki på Sportfiskarna som målgrupp?

– Det är en mycket intressant och spännande målgrupp. Den växer samt att dessa kunder är rätt insatta och teknikintresserade. Tack vara att våra motorer är just rätt långt framme i teknik så är det kul att jobba mot den gruppen.

Vad skiljer Suzuki´s utombordare från konkurrenterna?

–  Nästan alla Suzuki har underhållsfri kamkedja istället för kamrem . De större motorerna har även reduktionsväxel som gör att en Suzuki har lite lägre utväxling .På så vis kan man ha lite större bladarea och utnyttja 4-taktsmotorns vridmoment bättre.

Varför skall jag välja en 50 hk utombordare från er?

– Toppmodern, kamkedja, mycket fin motorgång och förmodligen klassens bästa prestanda. Går att få med en avancerad rorkult med många funktioner och lcd display.

DF50-2

Vilka nyheter har Suzuki inför 2014?

Ny DF150 och DF175 med lean burn, ett system som sänker bränsleförbrukningen, trolling mode, elektroniskt justerbart tomgångsvarvtal, samt elektroniska reglage.

Sedan även två nyheter i DF25A och DF30A. Moderna 3-cylindriga maskiner med elektronisk bränsle insprutning, lean burn och powertrim. Trots det endast ca 70kg i vikt.

Lasse instämmer delvis på mitt påstående att Suzuki är lite anonyma bland fritidsfiskarna och menar att det beror på att de båtmärken som är populära här, ex Buster är knutna till andra märken.

– Däremot kommer det fler och fler Silver och Linder med Suzuki samt en hel del Starweld med Suzuki på marknaden.Tittar vi däremot mot yrkesmarknaden som t.ex. Fiskeguider så är vi nog dominerande då många duktiga och välkända Fiskeguider kör Suzuki.

Sponsrar ni något eller några fisketeam och vad skulle i så fall krävas för ett fisketeam att bli sponsrad av Suzuki?

– Ja, det gör vi. Team Camyti, som inte är så aktiva idag längre, Team Offshore Garmin-Suzuki, Wild water fishing.

För att få oss som sponsor så ska man vara seriös, ha ordning på grejerna, samt vara en god förebild och en ambassadör både för varumärket man representerar men även för sporten man utövar.

Stort tack Lasse för att du tog dig tid.

Vi på FFA kommer återkomma med fler intervjuer, och kan passa på att höra med er läsare om det finns några leverantörer av motorer, kläder, båtar etc som ni skulle vilja veta mer om, eller frågor som ni vill ha svar på.

Häng kvar… snart varvar vi upp lite till inför mässan

/Sollentuna Rules

 

Annons

LÄMNA ETT SVAR