Gulan 2.0 Del 2

Dax att börja jobba med båten. Durk ska reglas, durkskivor sågas, lackas, kläs och elmotor monteras.

Lärdom nr 1. Det är lättare att göra mall för durk när reglarna är på plats. Hade sparat någon timme att få det bra om reglarna varit på plats under.

Förslag på arbetsgång:

1. Regla utan att skruva ihop

2. Gör mall

3. Såga till durkskivor

4. Lacka

5. Montera ihop reglarna

6. Kolla passning och gör sista justering av höjder på reglarna så att skivorna inte glappar

7. Ev klädsel på durken

Reglarna gjordes av befintligt material jag hade hemma. Tryckt virke 2*4 tum samt trallvirke (även det tryckt). Regglingen gjordes med tanke på att durkskivorna skulle kunna var förhållandevis tunna. CC-måttet blev ca 20 cm mellan reglarna. Durkskivorna ligger 4 längsgående reglar samt kanterna på båten. Att regla var tidsödande då befintlig durk inte var plan någonstans, alla reglar var två brädor på höjden som sen sågades ner till lagom höjd – PUST! Glömde tyvärr ta en bild på reglarna. Återkommer med det.

Dags att såga till durkskivorna. Materialet är 12mm svarvad mahogny marinplywood (billigaste marinplywood som finns). Den valdes då den har ett vattentåligt lim men inte behöver vara så vacker eftersom vi planerade att lägga matta på också. Det blev tre delar. Styrbord, babord samt akter. Passformen blev ganska bra.

Image

Lackning skedde med 2-komponents genomskinligt lack (International Perfection). Finns i båtaffärer. 2 lag – viktigt att täppa till ändträna på plywooden också. Även om limmet tål vatten betyder inte det att trät inte kan ruttna. Jag skruvade i två skruvar i varje skiva och hängde upp dem i ett snöre för att kunna måla båda sidorna samtidigt. Skruvhålen fylldes sen med silikon innnan gummimattan limmades på. Här hänger skivorna inför lackning.

Image

…å här är de färdiglackade. Som synes ligger reglar under skivorna och torkar. Den delen som är underst på reglarna samt alla ändträ fick sig också lite lack för att förlänga hållbarheten på reglarna.

Image

Under tiden lacken torkade passade jag på att finjustera höjden på reglarna så att allt ligger rätt utan glapp. Jag använde lite takpack för att justera de sista millimetrarna. Takpappen spikade på ovanpå reglarna. Ett bra tips att använda även på t ex ett glappande trädäck. Det krävdes bara mindre justeringar

På med mattan! Vi valde en matta med gummiunderlag och utan ”öglor” i mattstråna. Krokar m hullingar fastnar lätt i öglorna. Mattor är inte optimalt ur väder/regnperspektiv men båten ska vara täckt när den är i hamn och mattan dämpar ljud samt gör det mjukare att gå på.

Svågern kontaktlimmar fast mattorna. Välj ett ej vattenlösligt kontaktlim! Det luktar mer men fäster bättre.Image

Durkskivorna ligger under press och torkar!

Image

Sen skar vi till mattorna efterdurkformen. Här provkör jag – känns skönt inför sommarfisket…

Image

Jag passade dessutom på att göra en liten ”inspektionslucka” i durken för att kunna se hur mycket vatten det är under samt länspumpa lite.

Image

Klart! Blev ganska bra eller hur?

Eftersom det fanns lite material över gjorde vi även en klädd durk till förstuven:

Slutligen monterades snabbfästet till elmotorn i fören sen var Gulan klart för avfärd! Snabbfästet gör att motorn kan monteras och tas av på 5 sekunder. Vi avvaktade med slutligt elmontage för strömförsörjning till elmotorn då vi inte visste hur den skulle fungera, var vi skulle vilja ha konakter mm. Beslut dock fattat om separat förbrukningsbatteri i förstuven som får laddas när båten är vid hamn/hemma. Spännande att test hur allt funkar nu!

Dax att testa allt skarpt nu!

 

//Mange

Annons
Eastfield Weksell

2 KOMMENTARER

LÄMNA ETT SVAR