Motorguide Xi5 – test

Innan du börja läsa denna så en liten varning. Nej, det kommer inte vara så många bilder i detta inlägg. För allvarligt talat, hur sexig är en elmotor egentligen? Sen tokregnade det när jag provkörde som jag trodde min telefon skulle må bättre av att vara i fickan så vill du dregla över bilder på underverket kan du kolla något som heter Google 😉 Ja det kommer väl ngn bild  men hur kul är det?

Gulan på G

Gulan är en fantastisk fiskebåt. Min senapsgula Flipper 470s är grym som gäddracer. Jag kan inte säga annat… Men ni vet den där lilla gnagande känslan ”Finns där inget bättre” ”Båten känns lite trång” och allt det där. Förmodligen känns båten lite liten mer pga min Monsterbag XL full med beten tar all plats, snarare än att Gulan faktiskt är för liten…:-) Men iallafall blev jag lite sugen på att byta båt när Martin Brunnberg valde att sälja sin Tracker för att byta till en Anytec. Då tänkte jag ”en amerikansk fiskeracer… Då skulle bass-Danne bli stolt över mig…” och sen är den ju bra att fiska från också. Men den var lite dyr…

Efter att diskuterat med mig själv var det kanske ändå Gulan bäst men hon behövde lite kärlek så nu under hösten har jag spacklat gel-coat, putsat och målat och en allmän genomgång. Gulan har sedan något år varit utrustad med en frontmonterad Watersnake. Samtidigt har jag gått och fikat efter en Minn Kota med iPilot – ankringsfunktionen verkar ju så grym men sen har ju Motorguide kommit och Martin var lyrisk efter att ha använt sin under sommaren. Efter en lång och seg förhandling med mig själv vann jag över mig med argumentet ”en ny elmotor är ju billigare än en ny båt” så en beställning slank iväg. Sen fick jag vanka fram och tillbaka som en äggsjuk höna fram till det plingade i luren ”din motor är framme”.

It's heeereeee
It’s heeereeee

Modellen jag valde var 54punds frontmonterad Xi5 med pinpoint connect som även har givare för ekolod. Jag har ju redan lod i navigatorn, men det kan bli ett ytterligare ett billigt lod fram med skvallerfönster om man skulle börja vertikala och så.

Montering – Tobbe hjälpte till att montera dit snabbfästet som var redigt rejält i metall och nya, grövre kablar som inhandlats tillsammans med truckkontakter som skulle göra vilken lagerarbetare som helst grön av avund. Ja sen var det det där med säkringshållare också. Var får man tag i en som håller en säkring för 60A? Tydligen i butiker där hörselskadade män samlas för att skapa fladder i brallan – ja – jag pratar om bilstereoaffärer… Halvt lomhörd åkte jag hem efter inköpet och monterade dit även säkringen men fick inte riktigt till det. Ja ni fattar, tummen mitt i handen, SBS osv…

Jag försöker iallafall se ut som jag kan något. I själva verket letar jag efter muttrar jag tappat
Jag försöker iallafall se ut som jag kan något. I själva verket letar jag efter muttrar jag tappat

I Söndags lyckades jag frigöra några timmar så jag och Gulan åkte till stäket för elmotortest och några kast. Himlen var grå men uppehåll. Iallafall till jag tog loss tampen från bryggan. Sen började det droppa, droppen blev fler, större, ja man kan faktiskt kalla det skyfall i mellanåt. Jag hade förmodligen varit torrare om jag struntat i båten och hoppat rakt ner i Mälaren istället men nu skulle ju elmotorn köras.

Bättre än så här kan det inte bli. Elmotor på torra land... Går som ett skott
Bättre än så här kan det inte bli. Elmotor på torra land… Går som ett skott

Första intrycket var ”den lyser, men är den igång?”. Jag böjde mig fram och konstaterade att ja – propellern går. Rejält mycket tystare än min Watersnake jag hade innan.

Den har ju inbyggd GPS så man får en massa trevliga funktioner som kan hjälpa en ganska mycket. Ankring, jog, heading lock och autopilot och en massa andra coola engelska begrepp som jag inte fattar men säkert kommer lära mig.

Ankringsfunktionen gör NÄSTAN vad det låter som – den släpper inte i ankaret i vattnet. Nej istället använder den motorn för att låsa fast båten på en plats. Den var tyst, snabb väldigt exakt. En stor stor bonus var att om man åkte i fart och tryckte på ankringsknappen, så bromsade den direkt och sen låg man stilla. Ingen ”IPilot sväng” som jag föstått alla Minn Kota gör först innan den stannar helt. Mäktigt

Jog – verkar fiffigt men jag blev inte klok på om jag behöver lära den något först. Den ska iallafall göra så att när man är ankrad kan man få båten att hoppa 1,5 m framåt, bakåt höger eller vänster och parkera där istället. Verkar ju ganska fiffigt om man ska vertikala. Båten flyttade sig och så men eftersom jag var mitt ute på öppna vattnet fick jag ingen referens på om den joggade i rätt håll.

Heading lock – en av de jobbigare sakerna med min gamla elmotor var att man var tvungen att kompensera för vinden om den kom från sidan eller snett framifrån. Här säger man bara ”fortsätt i den riktningen längs vassen” så håller den avståndet och fortsätter rakt fram och kompenserar för ev ström och avdrift från vind. Rikigt nice. Kommer effektivisera mycket så man slipper stå och pilla halva tiden med motorn utan kan ägna sig åt att fiska

Autopilot – som på en bil dvs den låser hastigheten. Låter inte så nyskapande va? Det innebär att den låser ”fart över grund” – inte ”fart genom vattnet”. Vill man att dragen ska gå i en knop över botten när man trollar t ex så vill man ju åka i en knop hela tiden oavsett medström, motström eller var vinden kommer från. Det fixar autopiloten.

Första intrycken? Ja det var blött. Blött som f-n. Men förutom det är jag extremt nöjd. Den kommer göra att mitt fiske blir extremt mycket effektivare. Inte upp och ner med ankare, bara in i vårviken, tryck på knappen och voila – där ligger jag. Den stora revolutionen är naturligtvis från att vara utan elmotor till att ha elmotor. Vårt gemensamma utlåtande efter första turen med elmotor var ”det är ju som att åka med guide, bara kasta och strunta i båten”. Motorguiden känns ändå som en rejäl uppgradering mot Watersnaken.

Värt pengarna? Vet inte ännu men jämfört med Watersnaken känns allt extremt gediget och rejält och funktionerna som kommer med GPS:en kommer göra mkt för fiskeeffektiviteten.

... och så här ser den ut i nedfällt läge. Fin fint. Den går att ha både uppe och nere. Värt varenda krona
… och så här ser den ut i nedfällt läge. Fin fint. Den går att ha både uppe och nere. Värt varenda krona

Fisket då? Ja det blev inte många kast där i regnet men två intressenter på min Ikaros. Kul!

På vägen hem fick jag anledning att tänka på det gamla citatet ”Don’t argue with idiots – they will only bring you down to their level and beat you with experience”. Hade en sån där skön ”detta är min tomt här får du inte fiska-gubbe” som hytte med näven, svor och hade sig trots att jag var (i mitt tycke) långt bort. Som vanligt försökte jag vara tolerant och trevlig i tonen i svaret tillbaka. Jag kan bara önska han hade haft lite mer hyfs själv bara men man kan inte få allt :D. Man kanske får acceptera en del stopp utanför vassen när man har en sjötomt i Mälaren granne med en av Stockholms gratisramper. Klart det kommer stanna fiskare där…

Summa summarum – Blött, blött och blött. Motorguide (än så länge) världsklass – min och Tobbes montering – världsklass. Min montering av säkringshållare – inte lika bra. Glapp… Gör om och gör rätt

Nu får vi se hur den riktiga invigningen går. Förra invigde Peter genom att inte se sin nya ”osynliga” henliga svarta lina. Den var så hemlig att den hamnade i elvispens propeller 🙂 Får se hur det går denna gång. Nu har iaf Peter vettet att fiska med svart/gul (han är ju gnagare) tracer braid. Tack för det! Återkommer med mer kommentarer när jag lekt lite mer med min nya leksak

//Mange

Annons
Eastfield Weksell

15 KOMMENTARER

    • Tack Biffen! Det är riktigt kul att få sån feedback. Vi skriver ju bara för det är kul och skriver på det sätt vi själv skulle vilja läsa det, med humor och självdistans 😄 motorn kostade 20 loppor sen hade jag tur att få tag ett snabbfäste till grymt pris men även fästen till MinnKota och Watersnake funkar. De säljer motorerna på mieko och sportfiskeprylar och säkert fler ställen. Verkar kosta samma överallt, hmm…

  1. […] För tillfället så är Mange i L.A – änglarnas stad, men han har ju haft sin fantastiska resa inför Rûgen som höjdpunkten, och dessutom så är han ju den som ligger i framkant med utvecklingen i vårt team så för nån vecka sedan så testade han sin Waterwolf med bra utfall, så lite filmer kommer vi se mer utav under 2015. Sedan har han ju beskrivit fördelarna med sin nya frontmotor: Motorguide Xi5 […]

    • Ville bulta under m muttrar men det är stängt utrymme. Innan hade jag bara grov träskruv pch det funkade finfint faktiskt men nu är det grova molly

  2. Hej kul att läsa 😀 undrar vad du kör för batterier till elmotorn? Tänkte skaffa en jag åxå dock vet jag inte hur kraftfull man behöver ha? Vet du hur länge batteriet håller om man skulle trolla en hel dag? Med vänlig hälsning, Joakim

    • Tjenare!

      Jag kör ett Biltema 85 ah agm-batteri. Funkar kanon. Har aldrig dragit ur der, inte ens varit i närheten.

      Jag trollar inte men använder motorn mkt för ankring. Vickan ligga ankrad m motorn i princip en hel dag utan problem. Och då ligger den och kör, justerar hela tiden så tiden är bra

      Frågan är såklart hur fort du ska trolla samt hur lättdrivet skrovet är. Jag skulle börja m ett batteri och räcker inte det köpa ett likadant till och koppla på.

      Ett litet tips-tänk på kablarnas diameter. De man äta mer ström än man tror om de är för tunna… Och bli varma om man kör för hårt och de är tunna.

      Behöver du hjälp att räkna ut diameter kan du återkomma. Jag behöver veta kabellängden då så fixar vi det!

      Hoppas det var hyfsat svar på frågan…

      // Mange

LÄMNA ETT SVAR