Mange goes Blekinge #2 – Nattfiske med Ola “OlaLures” Rasmusson

Klockan 19.30 kommer det ett mess: “Det blir nattfiske idag och jag åker runt kl 21, vill du hänga med?”. Kul! Jag och Ola “OlaLures” Rasmusson har haft kontakt inför resan ner och vi kom överens om att höras av när jag var på plats. Blekingefiske på natten för första gången.

Ett försök tidigare har misslyckats – det har än så länge inte blivit så mycket fiske. Östersjöfestival, besök och familj har kommit mellan men nu är det dags. Nattfisket med Ola innebär tre saker:

1. Landfiske – dvs Vitan får ligga kvar vid bryggan
  2. Sötvatten – Skärgården får vila
  3. Hemligt vatten (japp, lite spännande sådär). Jag har lovat att inte avslöja var annars skulle Ola “Kill me until I am dead…” 😀

Ända problemet att när frågan kom är att jag tio minuter tidigare dragit min andra öl… Inte körbar alltså men Ola kör en full-service lösning så han hämtar kör och hämtar mig, tar mig till fisket, visar hur vi ska fiska och kör mig hem igen. Riktigt lyxigt…

The boys, innan fisket…

Direkt börjar efter jag sagt ja börjar det spelas upp bilder i huvudet. Mest på den 10+ Ola klippte för en vecka sen i det vattnet där vi ska. Och att jag inte har prylar för nattfiske. Nattfiske från land innebär bökigt att gå, svårt att se, mygg och lätt packning. Alla ni som känner mig vet att Mange och packa lätt inte passar ihop i samma mening… 😀

Nattens Blekingefiske – Nu kör vi Gädda!

Jag skramlar ihop mina prylar, går ut och blir upplockad. I bilen får jag en lite present av Ola – ett litet paket med 4 Hooligan Roach inkl en svart samt kepa och lite klibbor. Kanon för nattfiske… Men jag har ju inga stingers? Eller jo det har jag för det har Ola tänkt på det med. Han drar fram ett litet paket med en stinger med. OK fullt packad alltså 🙂

Det lilla paketet från Ola. Fantastiska beten och fantastiska färger
Vi verkar gilla samma färger. Min blekinge-kvartett i färger från två veckor sen. Det kanske inte syns eftersom Olas och mina beten har olika ljus men motoroil, Kivi special samt ngn mörtig färg

Framme vid spoten så får jag korta instruktioner. Vi ska fiska högt upp i vattnet med kontrastbeten. Det är bara att kasta rakt ut. Gäddorna patrullerar området och det kan komma ett hugg när som helst.

Eftersom jag visste nattfiske innebär svårt att se är en enkel utrustning att föredra och jag valde mitt Grim Reaper haspelspö. Det visade sig vara rätt val. Även om Ola varit snäll och gett mig beten ville jag ge mina Likaros lite möjlighet först och jag hade faktiskt både svarta och mörkgråa beten med mig i min Blekinge-setup så det var bara att köra.

Ganska snart visade det sig att haspelspöt fick perfekta kast och jag fick lite övning i nattfiske när lampan var tänd. Sakta men säkert sänkte sig mörket som ett täcke över omgivningarna och vattnet blev svart som olja. Ola sa “det är nu det brukar hända”. Jag forsatte kasta i en fjäderform från min lilla spot mellan träden. Ola stod på en spot 30 meter till höger.

Det var ganska mörkt kan vi säga. Men himmel var fortfarande ljus så det fanns möjlighet för jakt. Ser du vad det är har du vunnit fem gäddor du kan hämta upp närmsta fiskevatten

Jag började pilla med beten och sätter på den svarta huliganen – Olas skapelse. Under tiden jag pillar i dunklet säger Ola “där hade jag en följare”. Han hade passat att lägga ett kast längs med land åt mitt håll och en gädda hade tittat förbi.

Trots att mitt spö officiellt ska klara 110 g och jag dessutom fiskar med haspel är det både enkelt, bekvämt och smidigt att kasta det 125 g tunga betet. Det är bara att svepa kasten istället för att snärta så funkar det kanon.

En kvart senare är det inget tjafs. Där ute, i mörkret har någon gädda fattat tycke för mitt nattsvarta bete och drar hårt. Utåt, höger, vänster. Ett klassikt “JA!” lämnar jag från mig Ola kommer galopperande som en Gnu jagad av ett lejon. Kanten är snårig och full av gräs. Ända chansen för landning är att håva fiskarna och precis som firren är redo för håvning är Ola där.

Tyvärr är bilden lite ur fokus men vi tycker den blir cool. Det ser ut som en Kobra redo att slå till. Men det är gäddan med en Hooligan Roach i käften

Håvningen går perfekt och gäddan kirurgin påbörjas. Det var inget snack – Den skulle ha min Hooligan roach. Hela betet var i munnen och bakersta kroken hade tyvärr letat ända bak till bakersta gälbågen. Efter lite fiffelurande lyckas vi få ut kroken och efter några snabba foton åker gäddan tillbaka. Tyvärr lite blödande men så är det ibland.

Nattgädda och Blekingefiske
Galen blick – galet fiskande. Riktigt kul. Långt från George Clooney-smilet denna gång

Vi fiskar på ett tag till på samma ställe och börjar sen röra oss tillbaka mot en spot vi passerat på vägen. Tur jag hade fått se platsen på vägen, annars hade jag verkligen fiskat i blindo. Förmodligen med påföljande besök både i vass, träd och sten.

Vi kravlar oss vidare. Det är halt och lerigt och Ola passar på att slå en rejäl vindmölla i leran. Som du tur är klarar både Ola och alla prylar sig fint och vi ger oss tillbaka till några små luckor ganska nära bilen. Jag tyckte luckorna såg svårfiskade ut i dagljus, nu är det natt. Jag tar den första luckan och Ola tar den andra 30 meter bort. Jag inleder starkt med att ta ett besök i trädet för att sen sätta mig i en gren vid kanten. Jag hinner inte mer innan jag hör Ola skrika “Fisk!”.

Strunt i bottennappet – nu ska det håvas. Jag knatar bort snabbare än Usain Bolt och hör att Ola är lite uppe exalterad. Hugget hade varit hårt och det drog bra i spöt. Fisken kommer inåt och jag lyckas, mer tur än skicklighet, att håva i första försöket. I håven faller betet ur käften! Den är en riktigt fin fisk – kanske inte så stor som vi trodde från början, men riktigt fin :-).

Efter det händer inte särskilt mycket mer och vid 23.30 packar vi ihop och åker hemåt. Men det var ett ganska OK facit för ca 2 timmars fiske och jag har fått blodad tand för kvällsfisket. Ett riktigt andrenalin-fiske som kan tvinga en att byta kalsonger när hugget kommer från ingenstans. Att det dessutom verkar som om snittvikten är bra gör inte saken sämre. Stort tack Ola både för turen och att du introducerade mig till detta beroendeframkallande fiske.

Några tips om du skulle vilja prova på det:

• Välj en utrustning du kan väl och klara av att kasta med även när du inte ser någonting
  • Välj solida beten, gärna mörka/svarta. De ska ge bra kontrast mot skymningshimlen
  • Betena ska gå att fiska grunt, nära ytan så att de ger ett bra “fönster” underifrån
  • Reka fiskeplatserna bra när det är bra ljus. Inte bara där du ska fiska utan även vägen dit
  • Ha rätt men lätt utrustning. Lätt att bära och hantera. Tips är att utöver fiskeprylar ha med pannlampa, gärna med rött ljus (som inte pajar mörkerseendet) myggmedel och eventuellt ett ombyte underkläder 😉

Jag återkommer snart med fler tokerier från Sveriges trädgård

//Mange

Nästa fisketur blev med en anna kär betesbyggare i Blekinge, TN-Lures

Ps. Som vanligt - glöm inte följa oss på sociala medier så får du den fulla
"FiskeFürAlle"-upplevelsen. Vi finns på Facebook, Youtube & Instagram  Ds.
Föregående artikelVad är den där Abborregrejen egentligen – en historia om en nyfiken nybörjare
Nästa artikelMange goes Blekinge #3 – blanken och revanschen – mer fiske med OlaLures och Tommy “TN-Lures” Nielsen