Sportfiskemässan 2019 trender och analyser

Sportfiskemässan 2019 är över. Svartzonker har skrivit sin sista autograf, Trumman har avslutat sin sista demo, Fiskesyndrom kört sin sista balja kokkaffe, Robbo har stängt av kameran och mässan har slutit dörren bakom den sista besökaren.

Men vad hände egentligen? Vad kan man urskönja ur det grumliga vatten som kallas sportfiskemässan. Vad trendar? Vad bubblar under ytan? Vad har redan peakat för, att oundvikligen ta en långsam utförslöpa söderut?

Japp – det är dags för de stenhårda framtidsforskarna, FiskeFürAlle, att ta på de lustiga mössorna och spå framtiden. När vi ändå är igång kommer vi såklart dela med oss av några knivskarpa numeriska analyser. Självklart med en rejäl bas i fakta!!!

Tournament Jerseys Är under kraftig tillväxt!

Och då menar vi inte att tröjorna blir större och ser ut som hockeytröjor utan att de blir fler! Som du kan se på grafen ovan så gick det ca 5 tournament jerseys per utställare med undantag för Svenska Sjöräddningssällskapet som alla, imponerande nog, mässade i överlevnadsdräkter. På gatorna på Sporfiskemässan hade tournament jerseys tagit över från hoodies som vanligaste plagget. Tournament jerseys är det nya svarta – “The next thing”. Inom 2 veckor har det tagit över Hong Kong, Tokyo och Seoul – platserna där allt hett samlas innan det exporteras till USA, Storbritannien och sen resten av världen.


när man provat alla sina beten och inget fungerar gäller det att tänka utanför boxen. Här ett av de bästa exemplen. Funkar inte utstyrseln ovan, fungerar inget. På’t igen bara! Danne har beställt ovan dräkt i färgerna, firetiger och skitmört – vi återkommer med rapport på testerna som sker under vårfisket.

Havsfiske är torsk. Nu kan hälleflundran gotta Sej?

Det var gott om frånvaro (vad vi kunde se) av utställare som promotade fiske utomlands och framförallt Norge. De vi hittade var Camp Steinfjord och Johan Broman som pushade för fisket efter havet storvilt utanför våra gränser. Har flygskammen slagit till på sportfisket?

Det är klippt för skägget

Japp – vi pratar om fiskets, näst hoodien, vanligaste modeaccessoar (på den manliga delen av fiskarna då)… Skägget.

Vi noterade en väsentlig och nedåtgående trend både i mängd och längd. Skäggen var något färre och de som fanns var otroligt vältrimmade och väloljade. En som alltid väljer att gå mot Strömmen, eller iallafall gå sin egen väg, är även denna gång betesbyggaren Mangeboy som lagt in ett mycket vackert och mäktigt Gustav Vasa-skägg. Och ni kommer kunna läsa mer om Mr Mange länge fram under våren, japp – en tvättäkta cliffhanger.


Det är tydligt att gräset är grönare på andra sidan. De flesta får vi har varit i kontakt med ,de som man räknar när man skall sova, brukar dock välja att hoppa över staketet. Men alltid värt att prova nya metoder för att komma till nya betesmarker

Gräset är grönare på denna sidan staketet – Fiskeresor i närområdet

Glädjande nog verkar fler och fler av landets kommuner insett värdet i sportfisket och försökta lyfta fram just deras kommuns/områdes förträfflighet. Kanske har vinden vänt och efter några år när många suktat efter och provat havets högvilt har nu blicken vänts tillbaka. Kanske fisket i Sverige inte är så kasst ändå? Det verkar iallafall vad Blekinge, Hökensås, Fiskeresurs i Eda, Drömfiske i Jämtland/Härjedalen med flera tänker. Och vi håller med. Fisket är Sverige är mångsidigt och fantastiskt! Och faktiskt i många fall precis framför näsan.

The miura Mouse
The Miura Mouse in Person

Möss är stekhett

Miuras Mouse vinner Fly vs Jerk. Mouse fishing har egen monter. SavageGear säljer 3D Rad och flugbindarna sitter och bygger lämlar. Gnagare är hett och då menar vi inte Solnabor generellt!

Glöm inte att dina spön behöver motion. Alla spön behöver röra på sig. Och som sagt… De dyraste spöna är de som bara står i hörnet och aldrig rör på sig. OBS! Skorna på bilden är som vanligt inte de som skrivit texten.

Alla får spö

Egna spöserier har tidigare varit några stora tillverkare förunnat. Ni vet vilka – ABU, Westin, CWC osv. Men spöbyggnadskonsten lokalt går framåt drivet av True Custom rods med Gary Benny i spetsen mfl och internet krymper världen, vilket gör att alla numera tillhandahåller spön. FKP och Eastfield var kanske först ut, men nu på sportfiskemässan kunde vi finna spön från många som hittills kanske bara fokuserat på beten som Esox Gear, Renzstein. För oss prylgalningar är det julafton mest varje dag, för alla fiskare vet att man inte kan ha för många spön!

Man tager hvad man hafver…stora fiskar, stora prylar är en viktig tumregel

Hur många prylar kan man få plats med i en kajak?

Det korta svaret: Många. Det lite längre svaret: Väldigt många. Vi valde att lägga en del av Sportfiskemässan på kajaktorget och blev otroligt inspirerade av de smarta, yteffektiva lösningarna som bodde på alla flytetyg. Det var dubbla ekolod, trippla kamera-mounts, talons, hållare för 3-4 spön, håvar mm mm. I en kajak!

Manges ögon glödde när han genom att implementera några av tankarna från kajakerna skulle kunna få in ÄNNU mer saker i Gulan. Som om det skulle behövas… Redaktionens tillägg: Manges båt har begränsningar i vikt vilket innebär att lasta i fler prylar skulle resultera i att den måste klassas om till bojsänke


Det är sen gammalt, fiskare är fortfarande den mest kreativa gruppen hobbyister!

Antalet varumärken ökar!

Betesbyggare går från att vara garagepulare till heltidssysselsättningar. Butiker dammsuger marknaden efter kul prylar, många gånger med bas i bass. Utländska varumärken ser den svenska marknaden är intressant!

Eastfield är exempel på den första. Stockholms fiske som nu säljer MegaBass-prylar exempel på den andra och La Gatzo custom lures exempel på det tredje. Det finns många sköna varumärken i både Frankrike, UK, Polen och Tyskland som bara längtar efter att komma in i Sverige.

Och vi tar emot dem med öppna armar! Mer prylar! Mer prylar!!!


Snart i var fiskares hem. Det perfekta verktyget för att stilla den värsta fiskeabstinensen. Redaktionen vill samtidigt lägga in ett varningens ord: Det är aningens hög ljudnivå på spelet samt att det är inte så lätt som det kan se ut. Frustrationsnivå = 4 av 5 möjliga.

Gäddfabriker är bra – barnfabriker?

Sportfiskarna gör ett fantastiskt jobb. Punkt. De promotar sportfisket, lyfter fram spännande arter och framförallt återställer leklokaler för gädda och öring.

Men vem jobbar med leklokaler för barn. Nästa generation? Ligger det på sportfiskarna? Verkligen inte! Det ligger på allas vårt ansvar. Rekryteringen in i sportfisket sker fortfarande “inom familjen”. Vår växande stjärnreporter Astrid intervjuade ett antal profiler om barn/ungdomsfiske under mässan. Kommer senare under våren (japp – en cliffhanger till). Svaret var lika konsekvent som tankeväckande. Alla hade blivit inrekryterade av någon släkting, en förälder eller far/morförälder som introducerat dem. I princip alla var ensamma på sin skola att fiska. Och det verkar vara likadant fortfarande.

Hur kan vi tillsammans slå ett slag för att öka coolhetsfaktorn i att fiska? Att få barnen att byta Xboxen till en betesbox? Det är vårt gemensamma uppdrag!

Analyserna:

Hur många liter bläck var på mässan?

Sportfiskemässan har de senaste åren bjudit in konstnärer, vilket är ett trevligt inslag. Man måste tänka på inredningen i hemmet också, dels för sin egen trivsel, i bland även för hemfriden. I år var det auktion på tre fina verk samt att, under mässan skapades det en gigantisk målning av mr. Hed him self – LIVE. Mycket imponerande.

Men vi måste ändå påstå att Sportfiskemässan, under många år, har varit den mässa med störst andel konst av alla mässor. Många sportfiskare är som levande konstverk! Finns det yta, finns det möjligheter! SÅ frågan är, hur många liter bläck var det på mässan?

Om vi räknar med att en tatuering innehåller 2,53 mg/ cm2 och att en normal tatuering är 15×25 cm så innebär det att varje tatuering innehåller ca 1gr pigment/färg. Vi räknar med att varje besökare (15 140 st) har i snitt 1,3 st normaltatueringar (vissa drar upp snittet ordentligt), så innebär det att det har gått åt 19 682 gr att skapa dessa underbar konstverk. I antal liter skulle det bli ca 19,5 liter färg/ pigment (förutsatt att färgen har samma viskositet som vatten) – Tänkvärt och vackert!!

– Tänkvärt och vackert!!

Så – sammanfattningsvis – sportfiskemässan slog besöksrekord (igen). Fantastiskt! Stort tack till alla utställare och framförallt er besökare som gör det så kul att komma dit varje år!

Stort tack till alla som jobbar med mässan och Vi ses nästa år

//Magne, Piotr och Fanny

Ps. Som vanligt – kom ihåg att följa oss på sociala medier så får du den fulla“FiskeFürAlle”-upplevelsen. Vi finns på FacebookYoutube & Instagram Ds.

LÄMNA ETT SVAR

Skriv din kommentar!
Skriv ditt namn här