Vitan – a lovestory – en fiskebåt får nytt liv

Vitan, en Crescent 425, Peters båt har varit lite som FiskeFürAlles hjärta… Där bloggens blod pumpas runt i våra kroppar så vi kan fortsätta orka blogga, tjata, ha kul och fiska. Det låter kanske lite högtravande för en båt från det glada 70-talet, men Vitan är faktiskt anledningen till varför vi finns till.

För att göra en väldigt lång och komplicerad historia väldigt kort så kände jag Danne på avstånd (kompis kompis) och Danne kände Peter. Efter att jag och Danne lyckats få reda på att den andre fiskade, så sa han att han hade en kompis som precis blivit med lantställe och båt. ”Vi kanske ska ta en tur alla tre?”. Första turen skedde på Vitan. Det var den roligaste turen jag varit ute på. Det blev en tur till tillsammans på Vitan. Sen kommer det ett mail från Danny-Boy ”Grabbar – vi ska starta en blogg. Jag har fixat wordpress och… och… och…”. WTF? Ja det vara bara att köra igång då… typ…

Så Vitan är alltså anledningen till att FFA finns och den har sjukt mycket gäddmojo. Många fina stockar (och en del gäddor) har kommit upp där. Så när Peter blev med ny båt (arbetsnamn ”Fulan”) och bestämde sig för att göra sig av med Vitan så kändes det nästan som jag gjorde en samhällstjänst när jag hörde mig själv säga ”men jag kan köpa den”…

Nybliven stekare... Förlåt båtägare som hänger på kapet
Nybliven stekare… Förlåt båtägare som hänger på kapet

Faktum var att jag gått och fnulat på att skaffa båt att lägga hos mina föräldrar nere i Blekinge och Vitan är perfekt. Lagom stor, robust, går fint och enkel att fiska från. Så det var bara att slå till!

En vacker sommardag åkte jag upp och träffade Purra, la upp båten på en trailer och drog iväg och fiskade med Purras Tracker innan vi sent på kvällen träffade Peter och lyfte över resten.

När dagljuset lyfte (lyfter ljus egentligen?, vad gör ljus? jag har ingen aning men för att komma framåt här så kan vi enas om att dagsljus lyfter – OK?) så blev jag påmind om Peters grymma skillz zom hantverkare. Han hade kvällen innan frågat mig om jag ville ha gipsskruven med och jag kände inte riktigt att jag visste vad jag skulle med dem så jag avböjde vänligt men bestämt.

Nu när dagljuset lyft (då var vi där igen) så ser jag detta:

Mordredskap på utsidan av båten - kan kanske vara bra om man vill harpunera flygfisk. Vet dock inte hur vanlig flygfisk är just uppe i Furusund?
Mordredskap på utsidan av båten – kan kanske vara bra om man vill harpunera flygfisk. Vet dock inte hur vanlig flygfisk är just uppe i Furusund?
På välkänt fackmannamässigt vis så har Peter dragit skruven rakt genom skrovet när han skulle fästa grabbräckena. Nu visste jag vart gipsskruvarna använts hahaha
På välkänt fackmannamässigt vis så har Peter dragit skruven rakt genom skrovet när han skulle fästa grabbräckena. Nu visste jag vart gipsskruvarna använts hahaha
Och djurvän som Peter är ibland så bestämde han sig för att inte harpunera alla fiskar utan några hade han lagt ett dekorativt lock på...
Och djurvän som Peter är ibland så bestämde han sig för att inte harpunera alla fiskar utan några hade han lagt ett dekorativt och funktionellt silikonlock på…

OK – jobb att göra. Dessutom hade Peter frågat ”vill du ha de nya dyvikan? jag har köpt en men inte satt dit den. Den gamla dyvikan har inget spår för skruvmejsel så jag brukar sätta kniven i den”. OK känns tryggt… En plastdyvika som knivats… Ja jag vill nog byta dyvikan. Jag har nog sett min beskärda del av läckande dyvikor. Så innan färden till Blekinge gick jag loss med min Dremel och kapade skruvar, samt bytte dyvika. Den gamla dyvikan kunde jag peta bort med händerna så den satt bra…

(tänk farbror Barbros röst) "Man kan aldrig ha för mycket Sika-flex""" NU SITTER DEN JÄKELN!
(tänk farbror Barbros röst) ”Man kan aldrig ha för mycket Sika-flex””” NU SITTER DEN JÄKELN!

Några timmar senare (ganska många timmar senare faktiskt… min fru var inte helt imponerad av min tanke att traila båt till Blekinge med hela familjen i bilen och lägga till några timmar i resväg)… Så var vi framme. Nästa rond började. De där läckande hålen i dubbelbotten kanske behövde lite uppmärksamhet? Och inga knapar? och och och.

Jag gick loss på Vitan helt enkelt för att ge henne några år extra!

Där är ett hål i båten... Ett litet... Eller ja ganska stort faktist...
Där är ett hål i båten… Ett litet… Eller ja ganska stort faktist…
Med lite glasfiberarmerad epopxi så kan man slå världen med häpnad, eller iallfall laga båtar
Med lite glasfiberarmerad epopxi så kan man slå världen med häpnad, eller iallfall laga båtar
Och så var det ett hål till.... Det vara bara 50 cm långt
Och så var det ett hål till…. Det vara bara 50 cm långt. Fram med spacklet
Och just det, fördäcket satt löst. Spackel spackel spackel
Och just det, fördäcket satt löst. Spackel spackel spackel
Sen var det där med tilläggning. Hur i hela friden lägger man till när man inte kan fästa tamparna (snörena för er landkrabbor :-D)
Sen var det där med tilläggning. Hur i hela friden lägger man till när man inte kan fästa tamparna (snörena för er landkrabbor :-D)
Och så blev det lite mer halkskydd...
Och så blev det lite mer halkskydd…
Och en kärra - nu hade äntligen Vitan hittat hem!
Och en kärra – nu hade äntligen Vitan hittat hem!

Jag måste erkänna att jag känner mig otroligt glad att ha denna fullblodsgäddräcer i mitt stall nu. Och det känns ännu bättre att ha gett henne många år till som flytande båt. Min förhoppning är att jag Danne och Peter snart kan rapportera om lyckade fiskefängen nere i Blekinge ifrån denna avelsbåt!

Flytväst på

//Mango

Annons
The League

LÄMNA ETT SVAR